OT Prec s Arduinom

Petr Zahradnik clexpert na clexpert.cz
Středa Červenec 29 23:34:04 CEST 2015

Původní zpráva ze dne 29.7.2015 od Petr Labaj:

> CNC stroje zas tak moc ruce netrhají, ani když se zblázní. Tady jde
> jenom o prachy, při chybě případně vřeteno naparkuje do stolu,
> obrobku nebo třeba do upínky/svěráku atd.

Ano, přesně tak. A to není třeba ani o zbláznění, to je většinou chyba
v programu. Syn mé zákaznice si pořídil obrovský CNC stroj,
velikánskou frézku asi za 3 mega. Byl jsem se na to podívat, frézují
na tom hlavně plasty. Nicméně v jednom rohu stolu mají svěrák, když
někdo chce frézovat třeba hliník. Jednou si do toho svěráku najeli
omylem frézou, fréza se zlomila a letěla přes celou místnost, kde
prorazila dveře do kanceláře. Díra tam je obrovská dodnes.

> Ruka nemá co dělat v operačním prostoru stroje tak blízko
> pohybujících se částí, aby člověk nestihnul uhnout. Nakonec je
> daleko pravděpodobnější chyba obsluhy (že naprogramoval dráhu blbě),
> než chyba Arduina.

Jo jo, když tam frézovali nějaká obrovský díl, tak chlapík ovládal
stroj, pak ho nějak pozastavil a vlezl dovnitř, aby tam něco upravil.
To jsou taky blbé nápady :)

Mimochodem, tohle je taky lidská chyba:

http://zpravy.idnes.cz/robot-tovarna-automobilka-volkswagen-dx3-/zahranicni.aspx?c=A150702_153522_zahranicni_aba

> Ty krokáče nijak drasticky akcelerovat neumí, a na stroje se servy
> už se skutečně asi Arduino moc používat nebude. Snad nejhorší
> možnost mě napadá, že by Arduino spustilo vřeteno ve chvíli, kdy tam
> obsluha mění nástroj.

Což je ovšem pěkná hovadina, aby toto řídilo pouze a jen Arduino nebo
i cokoliv jiného. Já bych nikdy nevěřil jakémukoliv systému v tomto
případě. Prostě vypnout přívod ke vřetenu a hotovo. Nebo ať si ten
nástroj mění stroj sám.

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem