Re: MECH: přesnost ohybu

Ales Prochaska, Divesoft prochaska na divesoft.cz
Čtvrtek Červenec 23 10:17:59 CEST 2015

CNC lisy (třeba Trubend, to mají myslím také v té idílně) fungují tak,
že se dá do jejich software rozvin s označenými ohyby. Nejlépe
navržený v CADu, který umí počítat s ohybovými faktory. Software potom
vypočítá polohy zadního a bočního dorazu, plech se strčí do lisu a pak
se postupně ohýbá a přestavuje doraz (obvykle tak, aby plech vyjížděl
zevnitř ven, ale dá se postupovat i složitěji :-)). Lis si po ohybu
sám změří skutečný úhel ohnutí (tj. po odpružení plechu) a případně
lisování opakuje s korekcí. Bez většího vypětí sil se dá dosáhnout
úhlová přesnost 20 minut. Trochu horší je to s ohybovým faktorem a
skutečným poloměrem ohybu, má-li to být opravdu přesně, nezbývá než to
vyzkoušet a pak vzít korekci. V jednodušších případech se dá tvar
plechu editovat v tom software co je u lisu (dát někam přídavek na
ohyb apod.).

Aleš Procháska