mereni hladiny v nadrzi

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Pátek Červenec 17 02:06:04 CEST 2015

Malá rolna s ložiskem je přesně o několik problémů víc, než ve stavu,
kdy tam nebude... Na první pohled je to mechanicky jednoduché, už to
funguje nějakých hezkých pár tisíciletí, ale:

- aby to chodilo hladce, musí být ložisko čisté. A to dlouhodobně.
- aby bylo ložisko čisté, musí být zakrytované, těsný kryt znamená
odpor, volný kryt netěsnost.
- ani v případě nereznoucího ložiska není vyhráno - kondenzace vody plus
nečistoty v ní vytvoří časem povlak, povlak = odpor.
- ložisko nesmí zkorodovat - takže nesmí být suché.
- pokud není ložisko suché, musí být máznuté jen lehce, něčím velice
řídkým a spíš konzervujícím, než mazacím.
- mazání musí vydržet velké rozmezí teplot - teploty v létě a v zimě
jsou dost odlišné, hustota mazadla se nesmí výrazně změnit, jinak se to
celé rozkalibruje.
- mazadlo přitahuje, resp. lepí prach, prach způsobuje odpory.
- při takhle malých pohybech najít časově stálý a nezatuhávající
konzervant není úplně snadné, tedy pokud to má být bezúdržbové. Pokud to
bude mít vlastního strojníka, pak není co řešit :)
- jednoduchá není ani volba lana a průměru kladky - příliš silné lano na
malém průměru způsobuje odpor (na ohyb lana je zapotřebí nějaká síla),
příliš slabé lano může pružit a vytvářet pásmo necitlivosti.

Jedna blbá kladka a co nadělá radosti, raketová technika ve studně :) A
to jsem si určitě nevzpomněl na všechno.

Ano, také jsem si hrál s něčím podobným, problém je, že jsou tam poměrně
malé síly, malé dráhy a to vše rozprostřené v dlouhém čase. Jediná
rozumná varianta je táhlo napřímo, v nejhorším lano napřímo - tedy pokud
nechcete dvoustavovou indikaci "snad tam ještě něco je" a "ještě to snad
nepřeteklo".

Pavel Kuitna

Dne 17.7.2015 v 0:32 Petr Labaj napsal(a):
> Zatím to nemám jak vyzkoušet, ještě to nemám postavené. Ale myslím, že
> tak zlé
> to nebude. Malá rolna s ložiskem to musí řešit.
> Nakonec by se to dalo vyzkoušet i "nasucho". Přes kladku zavěsit na silon
> 2 stejná závaží třeba kolem 2kg, a pak na jedno závaží přikládat gramová
> závažíčka, až se vyvážený stav rozjede.
>
> PL

>>> (resp. neplovák, že), a při potřebě zjištění množství vody by se k němu