[OT] Plánovaná životnost auta (bylo: [MOTO] Ford Galaxy 2.0TDCi 2009 (MK3) - porucha klimy

Josef Štengl ok1ced na nagano.cz
Pondělí Červenec 13 14:25:02 CEST 2015

Myslíte kvalita návrhu nebo kvalita součástek?
Před 4 lety jsem dělal v automotive a tam se na kvalitu dost dbalo a to nejen papírově. Princip byl prostý.
1) normy (ASIL D - ten nejvyšší) musely být splněny protože při náznaku průseru to automobilka házela na dodavatele a
dodavatel si nepřál žebrat na náhrady na ulici, nedejbože navštívit ubytovací zařízení s omezeným výběhem.

2) zákazník: Když byl nespokojen uživatel, zákazník (automobilka) měla vyšší náklady a horší pověst, čímž byla nespokojena
a tak se to svezlo na dodavatele a ten si dal pozor neboť hrozilo, že pro další model (takže výroba na dalších 5 - 7 let)
bude dodávat konkurence ...

Ale je pravda, že jsem nepřišel do styku s komponenty nemající vliv na bezpečnost a na zákazníky, kteří raději připlatili
o nějaké to % víc za to, že neměli problémy. Víceméně.

Spolehlivost elektroniky se zvyšuje (statisticky průkazné). Ale její množství a složitost je zvyšuje větším tempem než
spolehlivost.

Nesetkal jsem se s tím, že by výrobce nevěděl, co se mu kde posílá na sběrnici (CAN, FLEXRAY). Naopak to bylo důsledně
dokumentováno, a schvaloval změny. Jen se k těm datům bylo někdy problematické dostat (některá data jsem dostlal s tím, že
jsem je vůbec neviděl, protože to smí vidět jen 3 lidi ve firmě).

Dále je dost problém zaručit náhradní díly po skončení výroby modelové řady, jelikož sem tam se nějaká součástka přestane
vyrábět a náhradu nejde jen tak vyměnit a pokračovat.