rizeni krokoveho motoru

RV vicek.radek na cpost.cz
Středa Únor 25 10:24:03 CET 2015

Zdravim,

jeden cas jsem se tomu dost venoval - berte to tak, ze krokove motory
maji proste problem pracovat do promenlive zateze - s tim se proste
smirte ;-)

Jinak u beznych bipolarnich motoru ma te zajistenou polohu jen do pozice
ctvrtkroku - tedy podle toho jak do nej hustite proud tak jej jen
pritvrzujete - je to jako by rotor byl zavezen mezi dvema magnety a
pruzi mezi nimi. Cim vetsi proud tim je pruzeni tuzsi. Navic v te
prostredni poloze je to tlumeni nejmensi - takze pokud rotor vnejsi
silou brzdite tak dochazi ke "skluzu" az do hodnoty 1/8 krok, kde je
sila nejvetsi, ale pokud skluz jeste vic zvetsite tak dojde k preskoku a
skocite na dalsi ctvrtkrok. Mikrokrokovani tedy nad 1/4 se nedela kvuli
presnosti, ale kvuli jemnosti krokovani a hlavne kvuli omezeni vibraci.

Radek Vicek