co2 v dome

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Pátek Únor 13 17:57:26 CET 2015

Jeden o koze a druhej o voze:-)

Pan Procházka říká, že to co píšou v článku, tedy "úroveň CO2 v krvi
nezávisí na tlaku" má okrajovou podmínku "pokud tlak není tak vysoký, že
parciální tlak CO2 ve vzduchu překročí ten v krvi".

Tzn. něco jako "Voda vždy teče z kopce do údolí" vs "ale jen do té doby, než
se údolí naplní".

Prakticky je to jedno, protože pokud by v bombě byl vzduch s 350 ppm CO2,
tak v hloubce 140 m by p.t. dosáhl 0,5 kPa a potápěč by měl problém. Jenže
ten by měl stejně kvůli dusíku, do takové hloubky se proto nepoužívá vzduch
a CO2 do těch bomb samozřejmě nepřidávají, takže jeho p.t. je 0.

PH

Od: Petr Simek <psimek na jcu.cz>
"On Fri, 13 Feb 2015, Ales Prochaska, Divesoft wrote:

> Bavíme-li se o stlačeném vzduchu, není to už jedno. Pokud vzduch s
> obsahem 0.5 % CO2 (parciální tlak 0.5 kPa) stlačíme z normálních 0.1

Myslim ze se uvadi cca 350ppm CO2 ve vzduchu, takze asi 35Pa .

> MPa na 1 MPa, bude v něm sice pořád 0.5 % CO2, ale parciální tlak CO2
> stoupne na 5 kPa, což už je zhruba stejná hodnota jako parciální tlak
> CO2 rozpuštěného v krvi, takže se zastaví difúze CO2 z krve do
> vzduchu.

Proto jsem se na to ptal - na prvni pohled to zni logicky ale
v clanku co jsem posilal link :

http://www.lakesidepress.com/pulmonary/books/scuba/gaspress.htm

to jednoznacne popiraji :

"the CO2 level in the blood is unchanged by the ambient pressure
(i.e., the depth) "

Mate nejake zdroje ktere popisuji to co Vy ?"