SN74AUP1G14 - latch-up pri zapnuti napajeni

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Čtvrtek Únor 12 09:54:57 CET 2015

Nie, ale latchup pri zapnuti napajania podla mojich skusenosti vznikne
vtedy, ak napajanie odide niektorym smerom od vstupov. Klasicky ked obvody
tlaciace do vstupov su napajane z vetvy napajania, ktora nabehne
rychlejsie nez napajanie inkriminovaneho obvodu. Lenze akurat u toho AUP
pozeram, ze machruju, ze vystup nenapajaneho IO moze byt tahany od dorazu
po doraz, takze to asi nie je ten pripad. Este zapeklitejsie su pripady,
ked nie su dobre prepojene zeme a zem inkriminovaneho obvodu odide nad zem
ktorou sa do nej tlaci nula, lebo s tym sa v navrhu obvykle nerata; potom
pin inkriminovaneho obvodu vidi zaporne napatie a to je obvykle zle.

Samozrejme, "kvalita" toho parazitneho tyristora a teda podmienky, za
ktorych zopne, zalezia od milion veci (vertikalna struktura, geometria I/O
obvodov, charakter prvkov zamerne pridavanych na potlacenie latchupu,
teplota, urcite som na nieco zabudol), takze rozne rady logiky sa budu
spravat rozne, ale to neznamena, ze trebars rad XXX je univerzalne "lepsi"
ako rad YYY, bo to zavisi aj od toho, ze ako ten "zly signal" presne
vyzera v case a v napatiach, t.j. od toho, ako ho presne zapojite.

> Nevím sice jestli jsem měl stejný jev, ale se skokovou změnou při náběhu zdrojů jsem měl problémy.
> Zapojení jednoduchého řídícího systému s 89C52, 8xIN 8xOUT v±e opto, sériová linka, displej,
> 4 tlačítka - vlastní konstrukce, nic mimořádného.
> Na výstupech optronů zapojena relátka. Ta si v±ak při zapnutí cvrnkla. Ne dlouho max. nějakou desítku ms.
> Dvorní softvérář mi tvrdil, µe od něj to nejde (inicializace mcu) nakonec nepomohlo ani zku±ební zkratování diod optronů.

To je ine. Latchup je zopnutie parazitneho tyristora v CMOS strukture a ako
vsetky tyristory, ani tento sa neda vypnut inak nez ze mu odstranite
napajanie.

V tomto pripade ide asi o nepochopenie funkcie resetu u klasickej '51 (vo
Vasom pripade zrejme AT89C52, aj ked ste ten prefix nenapisali). Ten reset
je synchronny, t.j. okrem platneho (netypicky kladneho u '51) resetu musi
byt pritomny AJ hodinovy signal (konkretne 24 cyklov); a to sa bohuzial
tyka aj IO. Predpokladam, ze ste mali zapojeny bezny krystal - nabeh
krystaloveho oscilatora je citlivy tiez na milion parametrov, a pokojne
moze byt v rade desiatok ms (aj stoviek). Dovtedy su vystupy v nahodnom
(presnejsie nedefinovanom) stave, aj ked konkretnymi pomermi na vystupnom
latchi sa moze stat (a sa aj stava, rovnako ako trebars u SRAM) ze nabieha
systematicky do toho isteho stavu. Takze psia povinnost navrhara u '51 je
a) pripojit externy resetovaci obvod a NIE RC reset, b) z toho isteho
resetu skrtit vystupy ktore mozu sposobit nieco zle. Pri tom pomalom
nabehu napajania ste pravdepodobne do casu, kym nabehol oscilator, nemali
dostatocne napatie na relatkach, takze necvakli; ale mohlo to byt aj inak,
musel by som vidiet konkretne zapojenie.

wek

Daląí informace o konferenci Hw-list