FPGA Altera a NIOSII

Ondrej leguanolog na seznam.cz
Sobota Únor 7 08:01:41 CET 2015

Xilinx má svůj Microblaze a ten je cca to samé jako NOIS. Na EDK (které
tu bylo zmiňováno) zapomeňte. Pro 6 a 7 řadu se používá Vivado a to je
mnohem hezčí a přehlednější než EDK a ISE/PlanAhead. A navíc je v něm
(nemám na 100% ověřeno) Microblaze i ve FREE (WebPack) edici. Teď
koukám, že to platí jen pro FPGA řady Zynq, takže zas taková bomba to není.
Nicméně na hradní když už tak Zynq - je v tom ARM na cca. 1 GHz a to už
je pořádný výkon. A navíc má v sobě všechny periferie jako např.
Ethernet. Cenově taky nevychází špatně. A je k dispozici spousta
destiček a podpora je v FREE edici SW. Altera má také něco podobného.

OpenRISC se dá očesat i do těch nejmenších FPGA. Akorát je pak menší
fmax než má např. MicroBlaze (66 MHz vs. 100 MHz). Kdybyste si s tím
chtěl hrát, tak jsem na tohle téma (OpenRISC v FPGA) dělal diplomku,
takže vám můžu ušetřit pár měsíců tápání. Obecně OR funguje, přeložit se
dá, program na tom běží, umí to gcc, gdb atd. Jenomže k tomu nejsou
žádně periferie (to co je na OpenCores je někdy nepoužitelné), takže
vývoj je složitý a pomalý. Dneska už možná něco mají včetně demodesignů
pro nějaké desky, ale už to delší dobu nesleduji, tak nevím. Ono jedna
věc je mít procesor a druhá mít k němu připojenou DDR3 paměť.

Obecně pro řešení od Xilinx můžu během pár minut naklikat celý SoC a
přeložit Hello World. Pro OpenRISC je to samé práce na měsíc. Ale zase
pochopíte celé flow. Takže na hraní super, ale pro komerční nasazení je
lepší koupit licenci na SW s pořádným procákem.

Ondřej

PS: Přijde mi, že Verilog v poslední době vyhrává.