Popel na hlavu ( bylo Re: Divná závada autobaterie, )

Kuba Jan honza.kuba na gmail.com
Čtvrtek Únor 5 22:55:32 CET 2015


Tak jsem dneska konečně přišel záhadě na kloub. Celý problém dělaly  
venkovní teploty pod bodem mrazu.
Ten článek na baterce byl asi nejhorší , tak se  provozu nejdříve vybil.
Jenomže já to nabíjel venku pod přístřeškem, ostatní články byly nabité 
( i dle elektrolytu 1,27-1,29 g/cm3) a dost plynovaly.
  Nechtěl jsem to nechat uvnitř v dílně aby mi to tam nečaplo a taky ta 
pára z baterky co šla slušně pomáhá oxidaci všeho kovového okolo :-(
A ten nenabitý článek s hustotou 1,05g/m3 prostě v tom mrazu vzdoroval.  
Přišel jsem na to, když jsem chtěl hustoměrem odsát elektrolyt. To co 
bylo nad deskami jsem odsál a pak už nic neteklo ani když jsem to 
nakláněl na bok už tam nic nešplýchalo, narozdíl od vedlejších článků.  
V elektrolytu toho nefunkčního článku byly krystalky ledu...
   Mezi deskami byl led asi všude, protože neteklo už nic ven :-( Ne 
všude, něco stále pomalu vykapávalo, ale bylo to zatuhlé.
Tak jsem to vzal dovnitř do tepla. No a po 8 hodinách nabíjení proudem 
10A už to mělo 1,27g/cm3, a článek už taky dobře bublal . Sice ostatní 
články  při tom nabíjení celou dobu silně plynovaly, ale samostatně 
článek dobít nejde.
Pak jsem to doteď vybíjel 2 hodiny 20A a napětí je stále 12,04 V. Tak to 
asi bude OK.
No sypu si popel na hlavu, nabíjet v mrazu je fakt blbej nápad. No jsem 
to vůl :-(

No a té slečně jsem dneska ráno volal, ať tam zavolá a vysvětlí jim, že 
zboží nefunguje a že chce reklamovat a hotovo. A to bubu s tím posudkem 
a právní pomocí......jak mi tu někdo krásně napsal. Psala mi odpoledne 
e-mail že tam volala a že se zítra pro baterku staví, že prý ji 
vymění......
......to budu dvojnásobnej vůl.
JaKub



Dne 4.2.2015 18:21, Kručinský Ladislav napsal(a):
> Není ten elektrolyt něčím kontaminovaný? Ale přiznám se nevím, dělám okolo trakčních baterií docela dost dlouho ale tohle jsem nepotkal. Možná bych zkusil vysosat ten původní elektrolyt a nalít tam zaručeně dobrý a zkusit znovu nabíjet. Pokud jsou přístupné pólové propojky tak jenom ten jeden článek, když už zbytek baterie plynoval.
>
> Zdravím
> L. Kručinský
>
>
> -----Original Message-----
> From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Kuba Jan
> Sent: Wednesday, February 04, 2015 6:17 PM
> To: HW-news
> Subject: Divná závada autobaterie
>
> Klasická startovací 72Ah nějaká no-name značka  Black_White.
> Přibližně správná hmotnost na tu kapacitu, olovo nešidili.
>    Změřená kapacita včera odpoledne cca 8Ah Při nabíjení konstantním proudem 10A po cca 4 hodinách
> 5 článků "vaří" a jeden je "v klidu" Hladina v něm jako "olej", v ostatních to vře.
> Na tomto článku je cca 2,14 V, na ostatních 2,5-2,6V.
>
> Když je článek vadný, tak se chová jinak - je na něm při nabíjení velké napětí a místo bublání při přebíjení šumí - jemná bílá pěna ..a smrdí.
> S bateriemi pracuju (staniční) a mám zkušenosti, že takhle se vždy vadný článek projeví. Má velký vnitřní odpor.
> Mnohem méně častěji je pak pak závada  zkrat, nebo malá kapacita + samovybíjení  ( rozpadlé desky, bordel z desek na dně) Ale tohle jsem ještě u kyselé baterky neviděl. Je jako kdyby v tom článku byla zenerka.
> Je to klasická konstrukce baterie, přístupné i propojky , a je nálevná, tak jsem vzal hustoměr.
> 5 článků 1,27 - 1,29g/cm3 u toho "divného" 1,05g/cm3.
> Od rána do ní buším 10A a ten článek stále 2,14-2,15V.
> Baterku zachraňovat nechci, už je v autě dočasně staniční gelovka, ale tohle jsem ještě neviděl...
> Nechápu to. Ale zajímá mě to. Netuší někdo co se s tím stalo?
>
> JaKub
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list



Další informace o konferenci Hw-list