Obsluha tlacitek analogove

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Sobota Prosinec 12 22:43:24 CET 2015

Zdravim,

resim tu takovy (alespon zdanlive trivialni) problem - nejak se mi
nedostava pinu na procesoru a potrebuju pripojit ctyri tlacitka a na
nich vyhodnocovat sestnact stavu - pracovnich stavu bude sest (stisk
kazdeho tlacitka plus jeden dvojhmat a zadny stisk), ostatni musim byt
schopny odlisit a (programem) ignorovat.

Myslenka je jasna, pripojim to analogove, ke kazdemu tlacitku jeden
odpor, spinat se to bude proti odporu do zeme, udelam delic, zmerim napeti.

Prvni pokus byl jednoduchy - celkem nahodne vybrana hrst odporu (tusim
100R, 330R, 560R a 820R) proti 560R do zeme. Samozrejme to fungovalo,
ale tak, ze jsem sice rozlisil jednotliva tlacitka, ovsem jejich
kombinace davaly hodnoty dost blizko sebe a nektere jsem nebyl schopen
rozumne odlisit.

To mne primelo vzit tuzku a papir - a nepodarilo se mi prijit na
algoritmus, jakym se dobrat k vypoctu hodnot pro tech pet odporu tak,
aby hodnoty napeti na vystupu byly dejme tomu minimalne o 5% od sebe
(sice ta tlacitkova sada je oprena o Vcc a reference procesoru take,
takze by to v podstate nemelo cestovat o nic jineho, nez o teplotni a
casovy drift tech odporu, ale prece jen bych tam mel rad nejaky rozumny
odskok - navic pouziti bude indoor, necekam zadne velke teplotni vykyvy).

Poddotaz - jaky proud tlacitky zvolit? Ja to mam cele krmene z 3V3,
takze mi tam (pri tech vyse uvedenych hodnotach) vychazely jednotky
miliamperu - maly proud muze byt pro tlacitka problem, velky take
(nejsou to uplne sunky, ale nejake mikrospinace od Omronu, v podstate
standard), tohle bylo "tak nejak mezi".

V aplikaci nejde o zivot, pri falesnem vyhodnoceni nejakeho
"mnohostisku" se nic zleho nestane (krome prekvapeni obsluhy), ale spis
mi jde o princip - zarizeni nema delat neco, co delat nema.

Napada nekoho nejake reseni z oboru stredoskolske matematiky? Nebo - v
nejhorsim - nejakou empiricky zvolenou vhodnou kombinaci? Metoda
pokus-omyl ma v tomto pripade pomerne mnoho moznych iteraci :)

(No a ted jsem se odkopal - stredoskolak, co si ani neni schopny
spocitat pitomej delic, to je dneska uroven skolstvi...)

Diky za nasmerovani.

Pavel Kutina