Fujifilm X30.

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Středa Prosinec 9 12:36:57 CET 2015

Ano,
1. Záleží hlavně na osobě fotografa
2. Každý foťák je dobrý na něco
3. Stejně je nakonec nejdůležitější, zda vůbec máte foťák s sebou

Mám kompakty: Větší Panasonic FZ-18 a kapesní Casio Exilim ZR100.
Podnájemník má profi tělo Nikon D610, ještě jedno menší, které trochu připomíná subj a ještě nějaký menší Canon a dost objektivů.

Když je hodně světla, je to v podstatě jedno, ale výsledek z D610 s 24 MPx by se dal vytisknout na větší plochu, když je méně světla, kompakty s malými čipy nedělají dobré fotky, mobily dopadnou ještě hůř.

Na druhou stranu, velký čip znamená velký objektiv a velký objektiv znamená častý boj s hloubkou ostrosti. Nejsou tedy výjimečné ani situace, kdy z malého kompaktu je vše proostřené na první pokus na automat, z většího až s manuálním poštelováním, menší zrcadlovka si pomůže clonou 22, ale už se to musí dobře promyslet, větší zrcadlovka podobně, jen to musíte ještě víc umět, aby to nebyla špatně zaostřená fotka, ale hezky umělecká.

Když dojde na dynamiku, zase vítězí větší čip a více bitů ADC, ale v 50 % případů si kapesní kompakt pomůže HDR režimem. Ten ovšem umí i věci, co ze zrcadlovky bez stativu a Photoshopu nevylezou.

Každý foťák má navíc svoje specifika.

Třeba ten kapesní kompakt jsem kupoval kvůli vysokorychlostnímu videu, ale ukázalo se, že má i nečekaně dobré makro. Hmyzáka, který sedí 3/4 minuty na okně v tramvaji lze vyfotit s rozlišením 5-10 mikrometrů a fotka se dá zvětšit i na A3. Taková fotka se velkým foťákem neplánovaně udělat nedá. Prakticky by to vyžadovalo mít už předem nasazený makroobjektiv s 5-6místnou cenou.

Ten větší kompakt má zas natolik dobrý stabilizátor, že může opilý člověk cestou z hospody z ruky vyfotit Jupiterovy měsíce a ukázat kamarádům. Prakticky užitečnější aplikace je, že za jízdy na kole lze při držení jednou rukou fotit i na nejdelší ohnisko.

U zde diskutovaného kompaktu je velmi pěkný ten velký čip, jenže kvůli němu zas má malé max. ohnisko. Kvůli tomu bych si ho nekoupil. Mě se velmi často stává, že něco fotím tím kapesním kompaktem a říkám si, že 300 je málo, že je škoda, že s sebou nemám toho Panasonika, který má 500.

Ale taky se mi stává, že si říkám, že teď by se hodil velkej čip, protože je tma, nebo by se hodilo hodně MPx a RAW, protože fotím něco s moc jemnou a složitou strukturou...

Druhé co by mi na něm vadilo, je malá max. clona.

PH

From: Pavel Kadečka
Myslím, že v nějaké diskuzi tu někdy padlo, že nejpoužívanější foťák bývá ten, co je po ruce, resp. co se nejlíp nosí. (Proto taky dneska většina lidí fotí mobilem.)

Když máte jen zrcadlovku, drží se to jako kulomet (= oběma rukama) a nosí v obrbrašně (takže taková plná polní) a na některé akce to s sebou ani netaháte. Naproti tomu s malým foťákem se dá fotit i jednou rukou. Což oceníte třeba když máte malé děti a nemůžete to nejmenší pustit, aby se vám neztratilo nebo ho neušlapal dav.

Zvláštní případ je moje přítulkyně, která má zrcadlovku, ale na výletě fotí často to samé nejdřív s foťákem a pak ještě mobilem, aby to mohla hned nahrát na FB. Pak ještě začne votravovat "uděláme si selfíčko". Na to jí začnu vyhrožovat, že s tím mobilem švihnu vo zem.

Nakonec je to vždycky o tom, KDO fotí než ČÍM fotí. Přítulkyně má kamarádku, která se focením tak trochu živí. Má dost vybavení, ateliér atd. Asi před dvěma lety (krátce po tom, co jsme se poznali) mě k ní vytáhla, jakože nás spolu vyfotí a bude to super. Bylo to večer, byl jsem unavenej a trochu ospalej a asi hodinu jsem tam jenom seděl na prdeli, zatímco kamarádka přítulkyni líčila a česala a pak ji fotila samostatně. Pak konečně začala fotit i nás oba, já už jsem byl dost otrávenej, ale chvíli jsme pózovali a ona sekala fotky. Pak se několik měsíců nic nedělo a jednou se u nás doma objevily desky A4. Otevřel jsem to a užasnul. Na fotce mi chyběl vršek hlavy.