Re: [OT] Kolonizace vesmíru

gatilo gatilo na centrum.cz
Pátek Srpen 28 12:32:35 CEST 2015

 28.8.2015, 11:49:17

Za soucastneho stavu techniky a poznani jiste ne. Pokud se USA zmeni v
Haity a Evropa v Somalsko, prestaneme litat i na orbitu. Nebo to
zakaze Brusel z duvodu bezpecnosti a ochrany zdravi kosmonaoutu.
Ale pripustme, ze vyvoj bude  priznivejsi. Pak je klicova otazka ceny
dopravy. Zlevneni o 1, 2, mozna i 3 rady, oproti dnesku je mozne i v ramci
soudobych technologii nebo takovych ktere bude mozne v rozume
dohledne dobe vyvinout (kosmickej vytah, delo katapult, mozna i
klasika technika v ramci vicenasobne pouzitelnosti).
To by mohlo stacit, pro blizky vesmir, rekneme tak, po pasmo asteroidu
(rust krystalu na orbite, slunecni elektrarny, exoticka dovolena na
mesici, tezba nejakych super vzacnych prvku na asteroidech.
Vzdalenejsi oblasti uz vice mene pozaduji neco lepsiho, nez "mechanicky
postrk" k tomu nas fyzika zatim odmita pustit.
Jinou otazkou je hledisko spolecensko-motivacni, coz pan Hlavenka
zpochybnuje predevsim. Jenze pri sve uvaze bere soucastny stav, a
zapomina se spolecnost se muze menit a to i dosti dramaticky.
Lze si predstavit, ze stav na zemi bude tak spatny, ze i nejista
perspektiva kdesi ve vesmiru bude pro nekoho lakavejsi. Lze si
predstavit, ze lide budou posilani do vesmiru za trest, stejne jako
kdysi spanelsko posilalo delikventy do ameriky ci anglie do australie.
Nebo naopak, ze skupina superbohatych budve vesmiru hledat bezpecne
misto, izolovane od pozemskych problemu (v tomto pripade by slo asi
spise o blizky vesmir). Lze si predstavit, i to, ze v nejake
vzdalenejsi budoucnosti nastanou kosmicke udalosti ktere zcela
rozvrati nasi slunecni soustavu a lidstvo se v zoufalem vzepeti
rozhodne zbudovat nejakou kosmickou archu Noemovu. Sice z vyhlidkou
znacne nejistou, ale stale lepsi nez jisty zanik na zemi.

S pozdravem Pavel
  mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz