[!!Mass Mail]oziveni nabijeni el. paletovaciho voziku YALE / 24V ?

Pátek Srpen 21 23:50:09 CEST 2015

Co mám zkušenosti s gelovkama provozovanýma na dráze ... odborníci přes
baterky vám řeknou, že u olověné baterie nemají význam formovací cykly
(nabít-vybít), jako se dělají u NiCd. Technik z firmy IBG, co dodává
gelovky na dráhu, nám říkal, že se tam sice nemluví o formování, ale že
gelovky mají velkou regenerační schopnost. Protože na dráze gelovky
hodně odcházejí a ve firmě se zabýváme formováním NiCd barerií, udělali
jsme k tomu našemu zařízení rozšíření pro gelovky.
http://piknymburk.cz/mergel.html
Mělo to původně jen nabíjet a měřit kapacitu, aby byl protokol jako
podklad pro reklamaci.
Přivezli nám baterku z lokomotivy, která už nenastartovala. A prý něco s
tím udělejte, ale hlavně rychle ať s tím můžeme jet :-)
Polovina článků skoro bez napětí, ostatní nabité na max. Problém - na
odbočku z baterky připojená vysílačka, prý s NiCd baterkou to nikdy
nebyl problém :-) Vědí to, vědí že to má být připojené přes měnič na
celou baterku, proto nikdo "nic nevěděl" a řek nám to až třetí člověk,
kterého jsem se ptal.
Na dráze ke gelovkám nakoupili nabíječky, jedna na jeden článek. Pokud
je 12V blok, bere se jako celek, s tím nic jiného nejde dělat. K
propojkám se tam nedostanete. Že prý se baterie nesmí nabíjet na max.
napětí v sérii, některý článek by mohl překročit plynovací napětí.
Nabíječek mají málo a nabití baterie trvá věčnost.
To naše zařízení sice nabíjí články v sérii, ale tak, že podle článku s
nejvyšším napětím omezuje proud. Když proud klesne na nějakou hodnotu,
nabitý článek se odpojí a proud jde buď na maximum, nebo se omezí podle
dalšího článku který má nejvíc. Takhle se postupně nabije všechno. Při
vybíjení se články také postupně odpojují.
Baterie začínala na 20% kapacity a  po 5 cyklech nabití - vybití se
dostala asi na 80% a mašina z toho startovala. Podobné zkušenosti jsou
všude, kde jsme tohle dali.
Moje vysvětlení je, že je baterka tak vybitá, že z kyseliny zůstala jen
voda a aby klesnul vnitřní odpor (rozložil se síran a obnovila se
kyselina), chce to dost dlouho a malým proudem nabíjet. A taky že u
gelovek se (nevím proč) se ten síran rozpouští snadněji, než u
autobaterií. Možná ty cykly opravdu nejsou potřeba a stačí jen na každém
článku dost dlouho udržovat napětí. Ale je fakt, že kdybych měl takhle
vybitou autobaterii, byla by na vyhození. Gelovky to zvládají.
Anděl