RE: Anténa DVB-T

Šerých Jakub Serych na panska.cz
Pátek Srpen 7 10:17:38 CEST 2015

A co polarizace? Je správná? Je dobré se podívat například na
http://www.digitalnitelevize.cz/informace/dvb-t/
a vytipovat si možné vysílače pro příjem, zjistit kanály a polarizace a podle toho pak anténu začít směrovat. Nezapomeňte přitom, že síť DVB-T může používat (a také používá) možnosti SFN, tedy že mohu přijímat signál paralelně z více vysílačů. Konkrétně v Praze např. Žižkov + Cukrák. Tyto vysílače mají ale právě opačnou polarizaci (Cukrák pochopitelně horizontální zatímco Žižkov vertikální), takže mohou paradoxně existovat místa, kde nejlepší příjem je s anténou polarizovanou 45° a koukající kamsi mezi oba jmenované vysílače :-)

Jakub Šerých

From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel Kadečka
Sent: Friday, August 07, 2015 9:53 AM
To: HW-news
Subject: Anténa DVB-T

Přátelé, když si tu někdo stěžoval na okurky, popíšu svoje zkušenosti anténáře-amatéra:
Psal jsem tu jednou o anténě "hranatá osmička" pro DVB-T, která sice chodí skvěle, ale pokud je umístěná v podkrovním bytě pod plechovou střechou, možnosti příjmu jsou značně omezené, buď ji strčit k oknu nebo rovnou ven. Ona ale není moc určená jako venkovní, navíc neobsahuje symetrizační člen a vůbec je taková amatérská, takže jsem pořídil tohle malé síto a dělal pokusy:

http://www.tv-anteny.cz/69-thickbox_default/antena-sito-male-an-77.jpg
Jednu takovou anténu jsem koupil asi za 250 Kč, uvnitř nebyl zesilovač, ale symetrizační člen, fungovala dobře, ale pak jsem ji nechal jedné paní, kdy jsem si jako anténář-amatér nechal za svoje bastlení i zaplatit...
Koupil jsem druhou, ale už měli jen se zesilovačem (a napáječem) za 450 Kč. Po mnoha pokusech jsem ten zesilovač odškrábnul a přemostil, protože to s ním fungovalo nějak blbě. A jednou jsem se rozhoupal ji dát na střechu, natahat kabely po bytě a zrušit hranaté osmičky, hlavně kvůli tomu, že na jedné televizi mi nešly naladit všechny programy. Navíc ta osmičková anténa byla pověšená na střešním okně a to když se otevřelo, změnila se poloha antény a příjem se razantně zhoršil :-(

Po instalaci malého síta na střechu, kdy jsem stál na půdě v okně u komína a lovil signál jako agent, co hledá ilegální vysílač Svobodné evropy, jsem z antény sundal to pletivo alias reflektor, protože mi jednak nevadí, že bude přijímat z více směrů, vlastně je to plus a druhak se mi líp montovala na držák, se příjem zlepšil. Naladil jsem dokonce některé nové kanály a programy. Jenže problém - na nové televizi nechodil kanál 59, přestože na všech ostatních i na settopboxu byly parametry síla/kvalita skvělé (80-90%). Tak jsem dumal, čím to je, jestli je signál moc silný? A spekuloval nad nějakým útlumovým článkem nebo naopak jestli mi signál neničí konektory v cestě a už jsem se i chystal nakoupit F-kové (a F-kový rozbočovač).
Ale pak jsem zase vylezl na střechu a začal znova lovit signál - a světe div se, nejlepší pozice je otočená o 90 stupňů, tj. místo na Západ, teď směřuje na Jih. Přitom chytnu ty samé kanály a ještě nějaké další. Jakto, že ten samý signál chytám ze dvou na sebe kolmých směrů? To si tam lítá mezi baráky, jak se mu zlíbí? Nebo má ta anténa takový zvláštní vyzařovací diagram?
No hrozná duchařina, snad bych se tím ani nechtěl živit.
Ještě místo příjmu: Horní Počernice, v zástavbě rodiných domků. Bohužel ne moc dobrá pozice, jsem poměrně nízko v terénu a ani ten dům není zrovna moc vysoký.

Pavel Kadečka.