Re: Tabor, 3D tiskarna, Arduino, GMe, GES a pod +kvíz:-)

Petr Zahradnik clexpert na clexpert.cz
Neděle Srpen 2 13:34:44 CEST 2015

Původní zpráva ze dne 2.8.2015 od František Burian:

> PLA se do sebe lépe spojuje.

To je logické už z principu, PLA se lépe prohřívá, protože tuhne při
daleko nižší teplotě než ABS.

> Pro ABS je nutná vyšší teplota a víc tlačit vrstvy na sebe (menší
> tloušťka vrstvy).

Kdepak, tenčí vrstva není potřeba. Navíc u ABS platí to, že čím větší
tryskou tiskneš a čím je vrstva vyšší, tím pevnější výtisk bude.

> Pokud tisknu ABS stejně jako PLA (s korekcí teplot a menší rychlostí
> samosebou) tak vrstvy praskají, z důvodu vyšší roztažnosti se
> oddělují a pak ten výtisk můžu roztáhnout jako harmoniku, rozdělenou
> na jednotlivé vrstvy.

Pak máš něco špatně nastaveno.

> ABS tedy musím tisknout pomaleji než PLA,

Já tisknu ABS rychleji než PLA.

> s nižší výškou vrstvy aby pokládaný filament se "vmáčknul" do spodní
> vrstvy a ta se stihla prohřát a spojit s novou vrstvou.

Já tisknu jakoukoliv výšku vrstvy, nejčastěji 0,3 mm.

> Tím ale zvyšuji tah na X a Y protože teplá tryska s teplým
> materiálem musí "rýt" do spodních vrstev aby je prohřála a ten nový
> materiál se spojil.

Pokud tryska ryje, není to v pořádku.

> Zvýšený tah vede ke ztrátě kroku při změně směru (Jde opravit i
> rampou, ale to pak zase vede na nepravidelný tvar výplně - všimni si
> jak máš zakončenou na Tvých výtiscích šrafovanou výplň na první
> vrstvě. Jak se nejdřív převalí a pak oddělí.)

První vrstva hodně záleží na tom, jak moc máš nastavenou home pozici.
Mikrospínač ne vždy najede přesně. Někdy se stane, že je první vrstva
rozpláclá, ovšem to je jen první vrstva. Čas od času to přenastavím,
když dávám nějakou jinou podložku. Teď zrovna se mi nic nerozplácává,
naopak mám první vrstvu volnější. Ale tohle záleží na tom, jak se
to zrovna trefí. Já to moc neřeším, to jsou drobnosti.

> Pravdou ale je že většina Tvých dílů se dodneška nerozpadla. Asi
> máme jiné tiskárny.

Většina? Takže něco se snad samo rozpadlo???

> Ohledně "naškrabaného bordelu" je to tím kolečkem pro posuv
> filamentu ze kterého padají naškrabané kousky, které se vmáčkly do
> zubů, utrhly se od původního materiálu a pak odpadly (nebo jsem je
> musel měřicím hrotem vyškrábnout ze zubů ven). Když je menší přítlak
> tak to nedělá ale pak nemá motor sílu tlačit materiál ven a zejména
> ABS se pak ucpává. Ale ABS nemám rád, tisknu ho málo. Ještě tady mám
> nedotištěný kus ABS od Tebe, cívek PLA už mám 8 prázdných na skříni.

To je nějaké divné. Já ABS vytisknu jednu cívku za dva dny. Takže
zhruba 15 cívek měsíčně. PLA a ostatní plasty daleko méně. Takže
miluju ABS :-)

> Navíc když se ucpe tryska (stává se to jednou za 4 dlouhé výtisky -
> vypozoroval jsem že po 8 hodinách tisku potřebuje tiskárna tak den
> oddech, pak to nedělá vůbec) tak třeba 4 hodiny škrabe materiál až
> se proškrabe skrz vstupní materiál. Holt když spím nebo jsem v práci
> tak nekontroluju ...

Kdyby se mi tryska měla ucpat po 4 výtiscích, tak bych se z toho asi
zbláznil. Slovo oddech moje tiskárny neznají. Musejí makat, když chci
já, ne když se chce jim :-) Ne že by tiskly všechny pořád, ale zrovna
první Rebel, ten tiskne 20 hodin denně (když jsem vzhůru).

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem