EMC - jak zlepsit odolnost vstupu prijimace

Hugo KOTTAS hugokottas na web.de
Sobota Duben 11 12:35:10 CEST 2015

Dobry den,

prvni krok udelat ramovou neladenou antenu a podivat se osciloskopem co tam je.

Slozity filtr na 77,5kHz nepomuze, protoze pro stovky MHZ bude propustny. Oscila dnes bezne fungunji do 200MHz, nebo si i pujcit
pro vyssi frekvence.

Zdravim HK

  ----- Original Message -----
  From: Vláďa Anděl
  To: konfera
  Sent: Friday, April 10, 2015 11:07 PM
  Subject: EMC - jak zlepsit odolnost vstupu prijimace

  DCF přijímače dělám už víc jak 20 let a dneska jsem viděl efekt, který si nedovedu vysvětlit. Ve strojovně výtahu (6. patro) jsem umísťoval přijímač. Ledka blikala úplně chaoticky, ač druhý přijímač, který mám na měření síly pole, ukazoval úplně čistý signál. Hned mě napadlo, že tahat nestíněný kabílek ve žlabu společně s kabely od frekvenčního měniče asi není dobrý nápad. I když jsem si říkal, že to rušení z kabelu nemá šanci se dostat do feritky. Z frekvenčního měniče toho zase tolik nelezlo, aby se to do vzdálenosti 2m šířilo vzduchem. Když jsem se feritkou měřícího přijímače přiblížil k tomu co nešel, slyšel jsem rušení. Kabel přijímače jsem zkusil vést úplně jinam a bylo to všude stejné. Měřící přijímač ukazoval čistý signál a ten provozní přijímač nešel. Takže se nejspíš něco dostávalo na vstup tak mohutně, že se to detekovalo. Přišel jsem tam asi za hodinu a přijímač chodil naprosto spolehlivě. Takže nejspíš nejaký silný blízký vysílač, který potom někdo vypnul. Bohužel, dál jsem neměl možnost to zkoumat.

  Vím třeba o tom, že přijímače od Conrada dokáže zarušit blízká wifina, moje přijímače ve stejném místě chodí. Conrad má kondenzátor přímo na feritce, od toho 5 cm dráty k přijímačovému obvodu. Tam už se může ledacos naindukovat. Já mám keramiku 1nF NPO těsně u vstupu přijímače a feritka je hned nad tím, přívody cca 3 cm. Tady to zřejmě nestačilo.  Nějaký složitý filtr se mi dělat nechce. Pomohly by nějaké feritové perličky navlíknout na přívody k feritce? Nejspíš se jedná o kmitočty v řádu stovek až tisíců MHz a užitečný signál má 77,5 KHz.
  Anděl