[OT] Páteční odreagování aneb Majzlík se baví

Jirka zaloha na volny.cz
Pátek Duben 3 22:53:44 CEST 2015

No, já kromě dalších vrtaček mám dnes Narex EV 13 D-2H3, což je víceméně
"kolegyně" té Vaší ze stejné generace (jen bez příklepu). Dají se na ní
koupit veškeré náhradní díly, stejně jako na jiné stroje tohoto výrobce.

Ale není to potřeba, ta vrtačka stále funguje... Jediná věc, co se mi
moc nelíbí, je rychloupínací sklíčidlo - to se ale samozřejmě dá vyměnit
za "kličkové"...

Na druhou stranu mám i starší Narex EC 513 DA
(http://www.jpeg.cz/images/2015/04/03/H7jGq.jpg) a tam tedy nic moc...
Sice pracuje, ale od začátku jí vypadával jedním šroubkem přišroubovaný
knoflík voliče otáček, pak ten knoflík prasknul. Okolo výstupu kulisy
voliče neustále bryndala vazelína z převodovky, kvalita příklepu zoufalá...

Co Narex dělá (nebo prodává) dnes, to nevím. Mám ale pocit, že pokud tam
nerozhoduje někdo mladý a dynamický, tak by si mohli jakost podržet
doposud, přes všeobecné tendence v opačném směru. Update: teď koukám, že
tu moji novější vrtačku stále dělají a prodávají, viz
http://www.narexcz.cz/vrtacky-narex-c1/narex-ev-13-e-2h3-dvouryhlostni-vrtacka-bez-priklepu-650w-i15/

Mám od nich už delší dobu i řetězovou pilu (EPR 35 D-C) a jsem taky
spokojen. Píšu to proto, že ta pila ve skutečnosti není jimi vyráběná,
ale je odněkud z Itálie. No a přesto jako Narex vypadá a funguje, prostě
si to ohlídali...

Ještě k těm hlavicím a souvisejícímu:

ta prastará vrtačka Narex měla tuším 150 W příkonu nebo tak nějak. I to
samozřejmě je důvod, že Vašemu otci (a asi i jiným) drží tak dlouho.
Fyzika je pořád stejná a tak - i přes dost zoufalou kvalitu některých
tehdejších materiálů - je mechanické, tepelné a elektrické namáhání dílů
malé...

(Mimochodem dávný hrncový vysavač ETA
(http://www.jpeg.cz/images/2015/04/03/5LJ8Z.jpg) měl taky 150 W příkonu
a nevzpomínám si, že by nějak vysloveně špatně sál... Je ovšem pravda,
že měl jednovrstvý látkový pytlík a tak odpor filtru byl zanedbatelný.
Prostě to člověk všechno měl v plicích :-( )

U hlavic samotných nešel při soustružení koník použít i proto, že se
průběžně opracovávala i samotná špička hlavice. Na hlavici se posléze
nanášely tmelové a lakové vrstvy a vše se stále upnuté brousilo a
leštilo tak, aby aerodynamický odpor hotové hlavice byl co nejnižší.
Podobně se opracovával a povrchově upravoval i trup a ocasní stabilizátory.

Závisela na tom dosažená výška letu a tím i letový čas, což bylo
předmětem hodnocení...

--
Jirka