Krystalky BYLO: Elektronky: co s nima? (sberna napadu)

Andrej Jancura aj.hwlist na gmail.com
Středa Září 24 14:30:50 CEST 2014

Dobry den,

nechcem sa s Vami hadat a ani Vam nijako protirecit, obzvlast, ak moja prax
a vedomosti pomaly vybublava z pamati...

Dalej v texte.

> Meniaren je obvykle budova, takze 0 km/h.
> Hybu sa len vlaky (zjednodusme na lokomotivy) a tie chodia vyrazne
> pomalsie,

Ano ppointa je to, ze sa hybe len lokomotiva...

> ako elektromagneticka energia v okoli vodicov...
> Meniaren dodava konstantnu frekvenciu a konstantne napatie (jednosmerne,
> alebo striedave) do troleje.
> Lokomotiva je teda napajana "zo zdroja napatia". Lokomotiva si z toho
> robi to, co potrebuje ( usmernuje, spina, fazovo moduluje, ... podla
> typu lokomotivy a typu napajacej sustavy ) na konkretnu rychlost
> lokomotivy a zataz.

Lokomotiva sa sice pohybuje pomalsie ako sa siri el. energia vo vodicoch,
ale lokomotiva si podla toho, co spominala Sasa, cucne od Amperov az po tie
kiloAmpere. A ja by som chcel niekedy teda vidiet ten cely regulator, resp.
stabilizator, ktory to cele uriadi a ustoji aj niekolkominutovy rozjazd...

Jednotlive oblasti maju roznu napatovu sustavu (jednosmernych 6000V,
> striedavych 25 kV, ... a v priebehu trate sa to niekedy meni -
> Bratislava-Zilina, Zilina-Kosice, takze niekedy sa na niektorych
> staniciach (Zilina) menili lokomotivy, dnes lokomotivy casto zvladaju
> viacero napajacich sustav, takze dokazu iste celu trasu aj s prechodom
> medzi sustavami.

Takto nejako si to pamatam aj ja, 6 vs 25...

> Bezpecne napatie napr. cca 40V si predstavujete medzi cim a cim?
> Pri hrubke kolajnice a jej odpore by cez nu musel tiect ..."iny"...
> prud, aby sa vytvorilo napr krokove napatie vacsie ako 40 V na dlzke 75
> cm...

Ano prud sa siri v profile zhora-nadol, a potom pozdlzne, pozdlz
kolajnice...

> Standardne byva zakopana bleskozvodova pasovina pozdlz trate a vyvedena
> na kazdy trolejovy stlp. Zemny odpor takehoto usporiadania je vyrazne
> mensi, ako napr. standardneho bleskozvodu. V mnohych pripadoch su
> kolanice pripojene k zemneniu trolejoveho stlpa a teda k priebeznemu
> pasovemu zemnicu...

Tak takto to moze byt zapojene len v poruchovom stave, pri prepati...
Mimochodom, bol ste niekedy na stanici, ked lokomotiva zastavila pri
elektronickej tabuli s oznamami? To by ste potom videl, ze obcas tie tabule
vypadavaju.

A.