Elektronky: co s nima? (sberna napadu)

Úterý Září 23 09:49:57 CEST 2014

Problém je, že i kdyby jste měl originál staré rádio, nebude (a z
principu nemůže) hrát tak jako v době, kdy bylo moderní. Problém je v
modulaci vysílačů.

1. Jako malý kluk pamatuju, že v rádiu dávali jednou týdně fonotest, kde
jsem tehdy slyšel kmitočty až do 12 KHz. Každé lepší rádio mělo
přepínání šířky pásma na dálkový/místní příjem. Pak omezili spektrum do
4,5 KHz a udělali z toho takový lepší telefon. Technici tehdy chtěli ať
to nechají do 9 KHz, že to překrývání pásem není tak kritické. Jedná se
obvykle o vysílače, které jsou umístěné dál od sebe a jejich vzájemné
rušení je minimální. Úředníci to viděli jinak a o SV vysílání přestal
být zájem.

2. Problém je i s hloubkou modulace. Dokud nebyly limitery, nebo byly
hodně nedokonalé, modulovalo se na 30% a zbytek do 100% se nechával na
špičky. Zvuk měl dynamiku a dalo se to poslouchat. Holt v elektrárnách
se spálilo víc uhlí :-( Dnešní rádia se synchronním detektorem (detekuje
se zalimitovaným nosným kmitočtem) těch téměř 100% zvládají. Diodový
detektor při tom dost zkresluje, což v ojedinělých špičkách nevadilo.
Při trvalé 100% modulaci to už vadí.

Anděl