Re: zase problem se spinanym zdrojem

nevrklap na volny.cz nevrklap na volny.cz
Čtvrtek Září 11 10:18:16 CEST 2014

Dobry den,

>nevím, jestli to byly moje rady, tu počáteční z tehdejšího mailu
ano diky, byly.

> (proč? - menší vzduchová mezera? více závitů?)
no indukčnost by spise mela vzrust kdyz je tam vic vzduchu ne (o ten rozptyl..), jestli je presny pocet zavitu, to netusim. vinuti civek kdyz je zaroven dulezity absolutni pocet zavitu je jedna z cinnosti kterou fakt nesnasim (vsechno nejde motat na navijecce)

>možná způsobili to, že doba potřebná pro nárůst proudu na primáru na
ano to souhlasi s nasi teorii, nejak jsem si driv myslel ze se obecne vetsi indukcnosti neda moc zkazit, ze to naopak zmensi magn. proud.

>je daleko přes 50%. Dokonce se blíží 100% a zdroj jede úplně nadoraz.

ano datasheet uvadi ze strida pres 50% znamena riziko tech subharmonickych oscilaci, toho jsem si ted nevsiml a od minula to asi zapomnel. ja chtel pouzit spis vetsi plneni, aby tekly mensi proudy a zdroj mene rusil? to uz bych rovnou mohl pouzit jednocinny propustny menic (strida take do 50%).

>Pro snížení střídy bych zkusil výrazně snížit pracovní frekvenci
tohle se moc neosvedcilo, je to spise horsi.

naopak pomohlo to frekvenci zvysit, z cca 150kHz na 300kHz, kolega mel namotane jeste jedno trafo s jinym pomerem zavitu (a mensim poctem na primaru, tedy mensi indukcnosti) a s tim to funguje dobre. ucinnost zda se stejna, jeste uvidim jak to bude s rusenim.

>apod., tudíž má moře harmonických a ty se taky musí přenést...
jako jo, ale zase cim vyssi harmonicka tim min energie na preneseni? a ty tenky draty jsou proste opruz. mame i kvalitni nemecke licny PACK, ale celkove maly prurez, mozna zkusim objednat nejakou silnejsi na dalsi pokusy.

Diky
P.

Dobrý den,

nevím, jestli to byly moje rady, tu počáteční z tehdejšího mailu
kopíruju úplně dole.

Zvýšením indukčnosti (proč? - menší vzduchová mezera? více závitů?) jste
možná způsobili to, že doba potřebná pro nárůst proudu na primáru na
potřebnou hodnotu je delší a zřejmě se dostáváte se střídou opět (nebo
ještě více) přes 50%. No a možná nestačí popsané a uskutečněné zvýšení
impedance na current sense vstupu a zdroj začne opět pracovat
subharmonicky, resp. nepravidelně...

Z oscilogramu vůbec není jasné, co je co, ale pokud ten světle modrý
průběh je úbytek na snímacím odporu proudu, pak je jasné, že střída (zde
myšlen součet délek pulsů obou polovin k délce periody) je daleko přes
50%. Dokonce se blíží 100% a zdroj jede úplně nadoraz...

Pro snížení střídy bych zkusil výrazně snížit pracovní frekvenci, mohlo
by to mít pozitivní vliv na to omezení subharmonického, resp.
nepravidelného chodu. Zkuste si ev. simulaci na
http://schmidt-walter.eit.h-da.de/smps_e/smps_e.html .

Pokud má napětí ve větvi nezahrnuté do zpětné vazby mít co nejlepší
stabilitu, tak je třeba co nejtěsnější vazba mezi sekundáry. Další
možností je regulovat celý zdroj součtem z více výstupních hladin (a
poměrem odporů v sumátoru určit poměr vlivů), ale pak se samozřejmě může
stát, že se nestabilita přenese na jinou hladinu.

Vodič pro vinutí: skinefekt nemůžete počítat pro pracovní frekvenci -
uvědomte si, že signál rozhodně není sinusový, ale pěkně obdélníkový
apod., tudíž má moře harmonických a ty se taky musí přenést...

Stará dobrá praxe motat trafa VF lankem (nebo jeho obdobou) se nemůže
změnit, pokud se nezmění fyzikální zákony. No a ty jsou pořád stejné od
doby, co je pán Bůh vymyslel...

--
Jirka