znizenie hlasitosti audiosystemu

Jan Hovorka OK1CJH na seznam.cz
Čtvrtek Září 4 09:42:50 CEST 2014

Zdravím,

v této souvislosti mě napadlo další možné řešení.

Mezi běžec potenciometru hlasitosti a GND zapojit odpor. Hodnota by se
musela experimentálně vyzkoušet.
Mělo by to výhodu, že by to možná neovlivnilo (schéma neznám) maximální
hlasitost, ale jen změnilo průběh nastavení hlasitosti.

(Dřív se takto z důvodu nedostatku logaritmických potenciometrů upravoval
průběh lineárního potenciometru.)

Honza

---------- Původní zpráva ----------
Od: Robert Baranka <hwlist na centrum.sk>
Komu: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Datum: 4. 9. 2014 9:19:30
Předmět: Re: znizenie hlasitosti audiosystemu

"Dňa 4. 9. 2014 7:38 Cihak na dkv.cd.cz wrote / napísal(a):
> Na zlacených konektorech není nic špatného. Úsměvné je když někdo řeší
jestli to má být 17 nebo 24 karátů zlato a tvrdí že to pozná v reprodukci.
Takových blábolů mezi puristy najdete spoustu a o tom byla ta moje první
poznámka.
karaty ste neuviedli :-)

> To není pravda. 20dB na vstupu pozná, s tím si buďte jistý. A umožní mu to
to, co chtěl - tedy pohodlnou regulaci hlasitosti při nízkých hlasitostech.
O tom celá tato debata byla.
tu som sa nepresne vyjadril ja :-) myslel som, ze nespozna NEGATIVNY
vplyv, teda zvyseny sum a pod.

> Opět nemáte pravdu. Já mu poradil jako nejlepší řešení vložit odpor před
regulátor glasitosti. Otázka zní zda se k němu dostane a zda takovou úpravu
umí udělat. Na druhou stranu je to nevratná úprava zatímco ten útlum v
kabelu lze kdykoliv odstranit. Je na něm aby se rozhodl které z
předkládaných řešení je pro něj použitelné.
dovolim si nesuhlasit, ale aj to je jedno z rieseni

> Ještě mě napadla jedna věc. Nevím, co je to za zesilovač. Ale podle popisu
problému to vypadá že je pro regulaci hlasitosti použit lineární
potenciometr. Pokud je to něco doma dělaného umím si představit že při
konstrukci došlo k této chybě, nebo autor v době vzniku neměl k dispozici
logaritmický potenciometr. V tom případě je správné řešení nahradit ten
potenciometr logaritmickým typem a bude po problému.
nepredpokladam, ze by Yamaha pouzila linearny potenciometer, skor
pouzila standartny logaritmicky (ale mozem sa mylit), a tie maju
maximalny utlm okolo 50-60dB a ako pise pytajuci sa, ani ich subeh
nebyva pri tomto utlme excelentny :-)
pri beznej citlivosti zosilnovacov ~200mV (pripadne aj menej) pre plne
vybudenie a vystupnych urovniach zariadeni ~2V sa pri tichom posluchu
vyuziva prave oblast blizka maximalnemu utlmu, a ak ma nahodou sustavy s
vyssou citlivostou je tento problem este vyraznejsi

> Martin.

pri velmi nizkej hlasitosti aj tak nepojde o ziadne "hi-fi"a vsetky
negativne "prispevky" ktorehokolvek riesenia zamaskuje hluk okolia
R.

Baranka
> Subject: Re: znizenie hlasitosti audiosystemu
>

> co je zle na pozlatenych audio konektoroch? pre ine pouzite su dobre, pre
audio hnus? nemaju signalove rele pre male napatia prave pozlatene kontakty?

> vplyv utlmoveho clanku 20dB na vstupe (integrovaneho) zosilnovaca, na
ktorom potenciometrom hlasitosti vklada utlm takmer 60dB, aby mohol vyuzivat
ovela prijatelnejsi priebeh mensieho utlmu poteciometra hlasitosti, si
pravdepodobne vobec nevsimne a rovnako nespozna ani vplyv serioveho
rezistora pred reprosustavou :-)

> paradoxom pre mna je, ze mu nik neporadil jedine spravne riesenie -
znizenie zosilnenia niektoreho zosilnovaca v ceste signalu