znizenie hlasitosti audiosystemu

peter tesar peter.tesar na centrum.sk
Úterý Září 2 17:55:58 CEST 2014

Zdravim,
riesim problem ako upravit hlasitost na audiosysteme tvorenom normalnym
hi-fi tunerom, spojenym cinch kablom s prislusnym zosilnovacom o vykone
cca. 30W.
Pouzivam to len ako zvukovu kulisu v tichej malej miestnosti a dost
tazko sa nastavuje velmi mala hlasitost, pohybujem sa tak v 3-5% rozsahu
potenciometra, potom je to uz prilis nahlas. Samozrejme navyse dvojity
potenciometer na samom zaciatku nema ani uplne rovnaky nabeh oboch kanalov.
Narazil som na svetovom internete na nieco ako "RCA Line Level Audio
Attenuator". Ako som pochopil, jedna sa o obycajny odporovy napatovy
delic, ktory sa zaradi pred zosilnovac a deli napatie. Uvazujem 1:10,
t.j. 20 dB vykonovo cize odpory 1k a 9k. Predava sa to dost draho, ale
to by som poskladal aj sam.
Je toto to spravne riesenie?

Dalsia pripad mam podobny, ale to je receiver, cize radio integrovane so
zosilnovacom. Co by spravil napatovy delic 1:10 zaradeny pred
reproduktorom? Povedzme odpory 1R a 6R8 (dohromady ~8 ohm) s tym ze
reprak (8 ohm) by bol pripojeny paralelne na ten 1R. Bavime sa tu o
urovniach signalu -40-50 dB z 30W (podla stupnice potenciometra), cize v
rade 1-10 mW, vykonovo nic moc, nemusim si vycitat ze na odporoch
zbytocne spalim strasne mnozstva elektriky. Skor by ma zaujimalo co by
to urobilo s kvalitou zvuku?

Ako je to s indukcnostou beznych metalizovanych, resp. tych vykonovych
bielych hranatych keramickych (pre pripad zaradenia k reproduktoru)
odporov, ma cenu to riesit, alebo pre audiofrekvencie vyhovie akykolvek?

Diky.
Peter Tesar.