Kviz na vikend

ok2mtm ok2mtm na seznam.cz
Středa Říjen 22 16:47:00 CEST 2014

Nafázování bude nejspíš na vstupu, tedy na malém výkonu a to buďto koaxy
nastříhanými na míru, nebo něčím jako prodlužovací koax (phase trimer -
mechanický nebo elektronický), čímž se to doladí. Já jsme dělal sdružovače
na 1,2GHz pro sloučení 4 tranzistorových zesilovačů a semirigid koaxy jsem
naměřil šuplerou a potom sletoval a chodilo to přesně podle simulace, včetně
pouze 27dB útlumu odrazu, protože jsem použil kabely 75Ohmů místo 70,7Ohmů.

Ono pro představu, vezměme ideální dělič 1:2, dva zesilovače a ideální
sdružovač 2:1. Dále předpokládejme, že pro vybuzení jednoho ze zesilovačů
potřebujeme 1W výkonu aby dal na výstupu 1kW (to bude zhruba podobné tomu co
bude v Cernu) a dělič a sdružovač mají slušnou izolaci, třeba 30dB (to by
odpovídalo těm cirkulátorům). Když to takto zapojíme a na vstup dáme 1W, tak
na výstupu budeme mít 1kW, když dáme na vstup 2W tak na výstupu budou 2kW.
Ale pokud jeden ze zesilovačů odpojíme a na vstupu budeme mít 2W, tak na
výstupu máme rázem pouze 500W. Ono totiž ten první ideální dělič má vložný
útlum 3dB, takže na vstupu zbylého funkčního zesilovače máme rázem 1W (tedy
polovinu z našich 2W což jsou 3dB), na výstupu máme 1kW a výstupní sdružovač
má zase útlum 3dB takže na výstupu máme rázem jenom 500W. A teď si to
představte ne jako 1:2 ale 1:150 nebo kolik tam těch modulů bude.

A kolik bude mít tam velká věc útlum? Co bude na konektor na výstupu? Jaká
se předpokládá účinnost? Vodní chlazení - kolik vody a kde se bude
ochlazovat - ono odchladit trvale 100kW, pokud mám být na tranzistorech v
rozumném teplotním rozsahu není zase málo. Sice to není nic moc v porovnání
s autem, ale tam běháme ne podstatně větších teplotách. Jak těžké to celé
bude? Jaká je účinnost PA s elektronkou? Půjde dělat hot-swap vadného
modulu?

Docela chápu, proč chtějí nahradit elektronky, a fandím jim. Já jsem skončil
u sdružených 4 kusů 800W zesilovačů. Tohle to doopravdy jiná liga.

Tomáš OK2MTM