RE: Návod na stavbu 3D tiskárny od Petra Zahradníka

Cihak na dkv.cd.cz Cihak na dkv.cd.cz
Středa Říjen 22 12:01:12 CEST 2014

Já už jsem asi pochopil o co těm lidem jde :-). Já myslím, že mají buď špatnou = vyosenou nebo našikmo vrtanou spojku, nebo (a to považuji za pravděpodobnější) špatně seřízenou polohu motoru, takže je vyosený celý motor. Já vůbec netušil, že by tu mohl být nějaký problém a tak jsem nad tím nepřemýšlel a udělal to podle selského rozumu. Sjel jsem s osou X do skoro nejnižší polohy a zezhora našrouboval tyč skrz matku až do spojky a ve spojce jsem to našrouboval až na doraz k ose motoru. Když našroubujete tu tyč do vodící matice trošku se v ní viklá - odhaduji to na nějakých 3 až 5°. Tato vůle pak způsobí to že se to přizpůsobí MALÝM nepřesnostem. Nakonec jsem celý motor nastavil tak aby tyč nahoře byla uprostřed díry. Při otáčení se musí přibližně stále držet uprostřed. Když máte takto nastavený motor utáhnete to, znovu překontrolujete při otáčení a je to. Potom až začnete zkoušet posuvy vyjedete až nahoru a kontrolujete že se závitová tyč neotírá o stěny díry ve které se protáčí. Ona tam má poměrně velkou vůli. V té díře se pak při otáčení mrdlá jak je jí libo :-). Ničemu to nevadí dokud nejsou nepřesnosti příliž velké a nezačne to stranově vychylovat vodící matici což při správném nastavení nedělá nebo dělá nepozorovatelně.

Samozřejmě RV má svoji pravdu - tak by se opravdu tiskárna měla dělat. To je bez diskuze. Ale takových kompromisů, o jakých tu mluvíme je na té tiskárně mraky - v podstatě kam se podíváte. Kdyby se každý z těchto kompromisů měl udělat správně byla by to jednak úplně jiná a jednak výrazně dražší tiskárna. Prostě to berte tak, že Rebel je taková BT100 nebo Alfík dnešních časů. Je to relativně levné, relativně snadno postavitelné a relativně dobře to tiskne. Ta technologie je v plínkách. Až se toho chytnou velcí výrobci budou časem doufejme k mání za zaplatitelnou cenu daleko lepší tiskárny. A pak i ti velcí výrobci začnou hledat cestičky jak za každou cenu ušetřit a postupně se vývojem dostanou k podobným konstrukcím jako je dnes Rebel :-). Pokud tomu někdo nevěří ať se jde podívat na dnešní nejlevnější tiskárny renomovaných výrobců. Je to hrůza - plasty na pochodu ale kupodivu to nějak funguje přesto že to na pohled fungovat nemůže. No a postupně ani to nebude velkým výrobcům stačit a začnou montovat kurvítka... :-).

Jo a ještě mě napadl jeden možný zdroj problémů - křivě zamáčknutá vodící matka. Ta matka se tam zamačkává něčím horkým - já to dělal pájkou - oblíbenou ERS50 :-). Dokud to ještě bylo teplé rychle jsem tam na kousek zašrouboval šroubovicia okometricky jsem jí matku nastavil do takové polohy aby byla šroubovice vodorovně s vodící tyčí kterou jsem měl nasazenou v ložiscích. V této poloze jsem to nechal zatuhnout.

	Martin.

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Petr Zahradnik
Sent: Wednesday, October 22, 2014 11:06 AM
To: HW-news
Subject: Re: Návod na stavbu 3D tiskárny od Petra Zahradníka

Původní zpráva ze dne 22.10.2014 od zu1234:

> Ta závitová tyč je ve spojce zajištěna kontramatkou?

Buď se tam dává kontramatka s pružnou podložkou, já tam dávám červíky, protože ta konstrukce je tak těsná, že s PEEK hotendem se tam ta matka s podložkou už prostě nevejdou na výšku.

> Myslím že to ložisko v motoru by to mělo ustát.

Ale jistě, že to ustojí. Ale nesmí se to říkat moc nahlas...

> Kolikrát za život tiskárny to vyjede nahoru?

Až nahoru málokdy :-)

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem