Re: Návod na stavbu 3D tiskárny od Petra Zahradníka

František Burian BuFran na seznam.cz
Středa Říjen 22 01:29:45 CEST 2014

Ahoj konference,

  Ja jsem vcera vyresil smajdani motoru definitivne jednou provzdy. Pod
motory jsem natiskl 1cm vysoké "distanční traverzičky" které nedovolují
motoru se hýbat v žádné ose. Povolil jsem červíky a několikrát sjel úplně
nahoru / úplně dolů. Motory se vystředily do spojek, pomalu jsem dotáhl
červíky a hle, ono to jde i s pevnými spojkami. A ten výtisk je o 100%
lepší, vrstvy na sobě sedí pěkně zalícované, tak jak mají být. Pravda
traverzičky jsem tam musel vsunout kladivem což motoru určitě neprospělo.
Uvidíme na jak dlouho tento mod bude funkční.

Společně s opravou přítlaku podávání PLA a zvýšení proudu do motoru
extruderu (Díky Petře za tipy) mi to najednou z PLA tiskne místo "pavučin"
nádherné kousky. Těším se až tam zase "nabiju" ABS a ověřím zdali praskání
podél vrstev byla vlastnost smršťování ABS (až 0.7%) nebo to bylo též
švidráním motorů osy Z. (A moje lámací testy mech odolnosti jsou zase
neprůkazné. ach jo.)

Souhlasím s diskutujícími, že v dané konstrukci je pevná spojka stejně
špatně jako pružná. Základ chyby je v tom že motor je namáhán způsobem, na
který nebyl konstruován, v místě, kde jakákoliv výchylka velmi ovlivní
výslednou přesnost. Na druhou stranu, jak P.Z. správně připomíná, tyhle
technologie nejsou hi-tech, je to všechno s tlakem na cenu, avšak "open
source" tedy rozuměj "dorob si sám pokud to umíš". A v tom je to kouzlo 3D
tisku. Základ funguje, ale každý se může vyřádit na dílčím problému a
posunout tak ostatní vpřed.

Podle mě by dole mělo být pevně uchycené ložisko, a motor volně (pružně)
upevněn nahoře hřídelí dolů, ať už přes pevnou spojku a přitažený přes gumu
dovolující pohyb v ose X nebo Y ale ne rotaci, nebo přes pružnou spojku a
utažený natvrdo. Tohle řešení bude rozhazovat výtisk v horních vrstvách
(pouze vysoké výtisky) oproti současnému stavu který rozhazuje výtisky už od
spodních vrstev tzn vždy. A nebo motor dole, ale závitovka s osazením na
ložisko, to v ložisku upevněném dole, a napojení motoru dole pružně pod
ložiskem na osazení (Velleman) ale to zase vyžaduje soustruh a vyrobit
osazení a to jen tak někdo doma nemá, tlak na cenu...

Pro stavitele ještě jedno upozornění, PTFE páskou na PEEK trysce opravdu
nešetřit. Původně jsem tam šrouboval 3 závity které se protlačily po měsíci
tisku ABS (4 už zašroubovat nešly bez použití hrubé síly) a ABS se trošku
tlačilo ven. Teď, po čištění jsem tam měl 10z, zašroubovat to šlo s rozumem
(stejně jako ty původní 3 závity) ale PLA skrz to teče jako kdyby to bylo
bez PTFE. Po druhém čištění jsem namotal 25 závitů PTFE a zašroubovat to šlo
velmi lehce takže budu asi ještě přidávat aby to neteklo. Vypadá to že ten
PEEK plast degraduje a jakékoliv vyšroubování vyteklé trysky z PEEK plastu
za tepla "protáhne" závity a zvětší je o podstatný rozdíl. Myslete na to už
na počátku a nešetřete hrubou silou ať se vám toto taky nestane !

S pozdravem,

  Franta Burian