Re: Návod na stavbu 3D tiskárny od Petra Zahradníka

Petr Zahradnik clexpert na clexpert.cz
Středa Říjen 22 00:42:56 CEST 2014

Původní zpráva ze dne 22.10.2014 od Kuba Jan:

> Já si stále pohrávám s myšlenkou vykašlat se na celou 3D tiskárnu,
> pořídit něco jako tohle:
> http://stroje.bazos.cz/inzerat/38853629/CNC-frezka-300x200x100.php

> A udělat adaptaci na 3D tisk, což už i jiní realizovali a úspěšně.
> Cenově trochu o něco víc ( o 3dB :-) ) ale kvalitativně úplně někde
> jinde.

Kouzlo těchto RepRap tiskáren je v tom, že je většina dílů z plastu,
že je to velmi levné, že si s tím člověk může vyhrát, že ty konstrukce
nejsou složité a přesto z toho lezou pěkné věci.

Pod 3D tiskárnou je možné si představit cokoliv, může to být klidně
nějaká hotová koupená typu MakerBot nebo třeba 3D Factories. Může to
být CNC frézka předělaná na 3D tisk. Stejně tak můžeš jít do
technologie SLA a tam budeš opravdu o level výš.

Ale tiskárny RepRap jsou prostě kouzelné v tom, že to nejsou nějaké
stokilové konstrukce s kuličkovými šrouby. A užije se s nimi spousta
zábavy, můžeš je vylepšovat, vymýšlet vlastní uspořádání atd.

Před několika dny jsem se bavil s jedním zákazníkem, tak jako každý
den. A on ještě toho Rebela ani neměl koupeného a už vymýšlel, co by
se na něm dalo vylepšit, jak měl načtené z diskuzí na internetu, co
všechno by se dalo, co všechno je blbě, jak to tiskne apod. Řekl jsem
mu na to tohle: "Podívejte se, já taky často vymýšlím projekty, které
chci mít už od počátku perfektní a nepřipouštím si, že bych začal
něco, co nebude dokonalé. Všechny takové mé projekty skončily tak, že
buď nefungovaly nebo jsem je vůbec nezačal dělat. Postavte si tu
tiskárnu, osahejte si ji. Pak teprve přemýšlejte, co se dá vylepšit."

A myslel jsem to upřímně. Mně se mnohokrát stalo, že jsem chtěl
vytvořit nějaký projekt. Měl jsem nějakou myšlenku. Pak jsem si řekl,
že to chci ještě lepší a ještě lepší a ještě tohle tam přidám a takhle
to vylepším a něco dalšího doplním. OK, takže tohle vždycky skončilo
buď na papíře, nebo jsem to postavil, abych zjistil, že myšlenka byla
blbá a všechno to okolo úplně na prd, když základ nefungoval. Projekty
to byly jak hardwarové, tak softwarové.

Časem jsem dospěl k tomu, že vůbec není od věci udělat nějakou blbinu
s tou základní myšlenkou a teprve později ji rozvíjet i za cenu toho,
že se bude muset v jednom okamžiku úplně celá předělat. Ovšem tím
postupným vývojem získám potřebné zkušenosti, bez kterých bych se k
cíli nedostal.

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem