amaterska deep space network

Neděle Říjen 19 23:45:10 CEST 2014

Co jsem se někde dočet jak funguje komunikace s vesmírnými sondami, tak
se tam při slabém signálu přechází i na velmi nízké přenosové rychlosti.
Nejmenší použitelná šířka pásma je daná stabilitou kmitočtu a pokud jsou
stálé podmínky bez změn teploty, může to být i pár Hz.
Ostatně i u přijímačů DCF77, kde tomu stačí šířka pásma 10 Hz, vychází
obdivuhodná citlivost. Vysílač s vyzářeným výkonem cca 20 KW má dosah,
jaký by měl vysílač s rozhlasovou šířkou pásma (9 KHz) při výkonu 20 MW.
Když jsem dělal generátor synchronizovaný nosným kmitočtem DCF77,
používal jsem šířku filtru 3 Hz (vteřinové značky to už téměř vymaže) s
tím, že po prvotním zachycení si programová PLL sníží šířku až na setiny
Hz. I to počáteční zachycení se dařilo na jižním konci Bulharska (skoro
2000 km) s 5 cm feritkou, kterou jsem schoval do hrnce a přikryl pokličkou.

Anděl