Brushless gimbal

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Neděle Říjen 19 20:57:34 CEST 2014

Přeji hezký večer,

protože trochu fušuju do lítání, zajímá mne mj. stabilizace kamery ve
vzduchu. Na to se používají různé systémy, pro modelářské létající
potvory prakticky výhradně elektronické.

Byly doby, kdy závěsem kamery pohybovala klasická modelářská serva
trochu slušnější třídy, s minimem zbytečných vůlí, jemným a plynulým
chodem, s rychlou reakcí. Ale protože nic není dokonalé a ani ta
nejlepší a nejdražší serva tak úplně nestíhají, co se po nich chce,
přešlo se na princip, známý z modelářských "střídavých" motorů
(stejnosměrné motory s elektronikou komutací).

Jak to celé vypadá je vidět třeba tady:
http://www.foxtechfpv.com/x140bs-for-nex5-brushless-gimbalfree-shipping-p-1214.html
(jsou jich mraky, tady jsou dobře vidět ty mnohapólové motory).

Trochu si lámu hlavu nad tím, jak to celé funguje - neřeším řídící
jednotku, jde mi o princip, jak ten motor přesvědčím, že se má jen o pár
stupňů pootočit, místo toho, aby se roztočil.

Předpokládám, že jen napájím příslušné vinutí, které se přitahuje ke
správnému magnetu, ale jednak do něj pouštím malý proud (motory pro
gimbal jsou hodnězávitové, takže velký odpor vinutí -> malý proud),
druhak ho narozdíl od klasického ESC prostě nepřepnu na to, aby
přitáhnul k jinému magnetu.

Takže zřejmě musí ta přídržná síla kombinace vinutí-magnet nějak
odpovídat předpokládanému zatížení (příliš slabý by nepootočil, příliš
silný by se možná nepohyboval tak plynule). Teď mne napadlo, že když
budu pouštět proud do dvou vinutí, mezi nimiž bude ten magnet, poměrem
proudů bych mohl určovat polohu - tohle zřejmě bude to pravé a ne zase
až tak závislé na zatížení.

Je neděle večer, mám za sebou divnej víkend a fakt mi to nemyslí - ví
někdo, jak to je doopravdy?

Díky.

Pavel Kutina