RE: Izolační trafo a zásuvka

ok2mtm ok2mtm na seznam.cz
Neděle Říjen 12 18:39:29 CEST 2014

No a na dráze je to občas úplně jinak - izolační trafo se použije na
napájení relativně velkých celků, kvůli tomu, aby se omezila možnost
bludných proudů - takže vše za trafem je pospojované a uzemněné nebo
ukolejněné. Případně u základnových radiostanic, se trafo použije v napájení
a radiostanice spolu s anténou se uzemní k hromosvodu. To co je za trafem, a
nemá dvojitou izolaci, se samozřejmě propojí navzájem. Je to opět kvůli
oddělení uzemnění a ukolejnění, a používá se to hlavně v místech s 25kV AC
trakcí.

No a pak jsou tady experti, kteří vezmou a namontují trafo a zelenožlutý na
primáru propojí se zelenožlutým na sekundáru a strašně se potom diví, že
revizák řve. :-)

Jinak přes oddělovací trafo jsme měli zapojené zásuvky v elektro kroužku -
samozřejmě s třídrátovým rozvodem a proudovým chráničem. Bylo to kvůli
bezpečnosti dětí a docela to fungovalo. Nikdy nám nikdo neumřel.

Tomáš OK2MTM

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel Troller
Sent: Sunday, October 12, 2014 6:25 PM
To: HW-news
Subject: Re: Izolační trafo a zásuvka

Zdravím,

> Hezký večer,
>
>     hlavou mi vrtá jeden problém. Sice si myslím, že odpověď znám, ale
> pro jistotu se chci zeptat:
>
>     Pokud je za izolační trafo zapojená normální zásuvka, tak její
> ochranný kolík zůstane nezapojený. Ale co dělat, pokud je těch zásuvek
> více? Já se domnívám, že se nemají zapojovat nikam a už vůbec ne jen
> mezi sebou. Pokud již zapojit, tak na uzemnění.

Asi ano. Jsem šťastným majitelem velmi pěkného oddělovacího trafa 220/220
cca
5 kW, je to profi výrobek, má na sobě zásuvku, která vypadá skoro obyčejně,
až na to, že tam, co má normální zásuvka kolík, tahle nemá NIC :-). Prostě
je kulatá, ale dvouděrová, bezkolíkatá. Takové jsem kdysi vídal v
postsovětských zemích, kde měli symetrickou izolovanou napájecí soustavu
(jako u nás kdysi bývalo 120V). Tam taky žádné kolíky nebyly a tedy se mezi
sebou nemohly propojovat :-).

>     Mám pravdu a nebo se mýlím? Připadá mi totiž, že pokud se kolíky
> za izolačním trafem mezi sebou spojí, představuje to značné riziko.

No pokud by se spojily a nikam se to nepřivedlo, tak ano. Pokud se uzemní,
tak v případě poruchy (průraz jednoho vodiče na kostru) vlastně vznikne ze
symetrické soustavy nesymetrická, což anuluje účinek oddělovacího trafa,
takže to je tedy asi taky špatně. Skutečně, nejlépe mi vychází kolíky
nezapojovat.

Zdraví Pavel