Svérázný šetřič obrazovky pro radost :-)

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Sobota Listopad 29 14:22:37 CET 2014

Zdravím,

> Hezké odpoledne,
>
> 	vtip pochází z doby, kdy počítačů vládl DOS a Linuxu se věnovala hrstka
> nadšenců :-) Já vím, je to provokace, ale nemá cenu se hádat o vtipu, nebo
> ano?
>
> 	Mimochodem, hrozně by mne zajímalo, jestli program FORMAT.EXE pozná, že by
> mazal sám sebe a odmítl zformátovat takový disk a nebo jestli to nepozná a
> klidně sám sebe zničí. Na svých počítačích to zkoušet nehodlám.

Pokud vím, tak to nepozná a vesele sám sebe zformátuje :-).

> 	A jak se vlastně formátuje na Linuxových strojích? Předpokládám, že
> nějakou obdobu programu tam najít lze. To já jen tak pro doplnění vtipu
> napříště ;-)

Zajisté, příslušný příkaz je zde též, ale většinou to nebývá tak jednoznačné.
Sám příkaz se jmenuje nejčastěji mkfs.<typ filesystému>, takže třeba mkfs.ext4
a hlavně partition se v *IXech nejmenuje C:, ale třeba /dev/sda1.
Nu a *IXový mkfs si skutečně pozná, že příslušný FS je namountován a odmítne
se provést, pokud jej neodmountujete (což by jej ale znepřístupnilo), takže
tak úplně snadné to tam není, obvykle musíte mít nabootováno z nějakého
jiného média (CDROM, flash...), když chcete formátovat HD.

Zdraví Pavel