RE: Jak zesílit piezo

Zuffa Jan ZuffaJ na cgc.sk
Pátek Listopad 28 14:35:00 CET 2014

Este ma napadla varianta:
na vystup dat tranzistor, do kolektora
cievku na + (step up menic) a paralelne k cievke piezo.
To bude dost sirokopasmove a vykonu
az az.

j.

From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel Hudeček
Sent: Friday, November 28, 2014 2:27 PM
To: HW-news
Subject: Re: Jak zesílit piezo

Ta paralelní cívka se hodí vlastně jen v situaci, kdy použijeme přerušovací typ budiče, tedy takový, který něco vodivého paralelně nutně potřebuje.

V případě typického CMOS budiče tento problém nemáme. Ale aby sériová cívka pomohla, musíme dosáhnout rezonance, tzn. nemůžeme tam dát jen tak nějakou, ale přesně spočítanou. Výsledkem je čistý sinus a minimální spotřeba.

PH

Od: Alexandra Svobodová hwnews na zirafoviny.cz<mailto:hwnews na zirafoviny.cz>
 teoreticky to nedokážu vysvětlit, ale praxe mi říká, že cívka daná do
série s piezem způsobí změnu tónu (což se dá celkem čekat) a jeho
zeslabení. Ta stejná cívka daná paralelně tón velmi zesílí (no a také
trochu zkreslí).

U pieza je ale důležitá ještě jedna věc a to, odvést z něj náboj. Což
třeba ta paralelní cívka dělá sama o sobě. Pokud piezo budí přímo výstup
procesoru, tak náboj vybíjí ten budič, ale pokud se piezo zapojí stejně
jako normální reproduktor, tak se člověk může dočkat překvapení v podobě
ticha.