Doporucte prosim P/N fet tranzistory

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Neděle Listopad 23 02:57:30 CET 2014

Já tenhle lisovaný papír také používám a musí se s tím opatrněji, to je
pravda, mechanicky namáhat připájenou součástku je pak holý nerozum (ale
to je nerozum na každé desce) a větší součástky, u kterých
nepředpokládám, že bych je po desce někam stěhoval (konektory,
potenciometry atp.) fixuju vhodným lepidlem (vteřinovka, tavka, epoxid
atp.).

Jinak k tomu samopájitelnému drátu - také jej používám, ale dělám to
tak, že pocínuju koneček na hrotu pájky, pak ho teprve pájím k plošce.
Odmotám, odstřihnu, protáhnu kam potřebuju, ustřihnu napřesno, pocínuju,
připájím. Mechanické a tepelné namáhání DPS je minimální, spokojenost
velká - a pokud dělám jen jeden "bastlík", tak pak už většinou ani
nedělám finální desku, v případě "finalizace" jen zafixuju
nejdůležitější uzly proti uklepání (tavné lepidlo, v nejhorším se do něj
dá i pájet).

Je pravda, že se snažím protahovat dráty, jako kdyby to byla DPS, takže
dráty v mezích možností napnuté, rovné, v pravém úhlu zatáčím skrz
nejbližší díru a tak podobně. Na desce dělám silnějšími dráty jen
napájení a blokování, všechno ostatní tím samopájitelným (mám tuším 0.15
mm), většinou používám součástky v SMD, u hodněnožičkových (MCU atp.) je
na desku pájená každá N-tá (podle rozestupu), zbytek je ve vzduchu (nebo
použiju redukci, nebo modul, nebo je brouk jen přilepený k desce na
zádech a všechny dráty jsou ve vzduchu, jak kdy, jak co, jak k čemu).

Občas je s tím docela práce a připomíná to spíš vyšívání než bastlení,
ale zase než navrhovat desku a pak jí přeorat a dělat druhou, třetí -
tohle je živé okamžitě a dá se to v případě potřeby předělat bez toho,
že bych ze staré desky musel dolovat součástky a přehazoval je na novou
verzi DPS (nebo odložit starou verzi a novou osadit novými, to mi
připadá kapku neekonomické a u toho odpájení i zbytečně riskantní).

Ano, jsem asi čuně. Ale vyhovuje mi to :)

Pavel Kutina