OT: označení zásilky křehce

Stanislav Šmejkal smejkal na smejkal.com
Pondělí Listopad 17 19:05:10 CET 2014

Dne 17.11.2014 v 17:45 Admin HWnews napsal(a):
> Muj jediny prispevek do diskuze k CP (do ktere se od jiste doby programove
> nesnazim zapojovat) bylo pet otazniku a zvyraznene slovo monopol. Cim jsem se
> snazil jen podotknout, ze CP uz dva roky nic takoveho jako monopol nema. Tak
> netusim, cim jsem se zaslouzil o Vas komentar!

Standardni odpoved c. 1: Posta nema monopol.

Doplnujici informace: Ceska posta, s.p. je jedinym drzitelem postovni licence
provozujici univerzalni sluzbu a je/bude dotovana vsemi souteziteli na trhu
castkou odhadovanou na 1,8 mld. Kc. Vzhledem k tomu, ze je nevetsim
soutezitelem, bude pochopitelne odvadet nejvetsi cast do fondu, presto to
znamena pomerne slusnou barieru vstupu.
Zdroj:
http://www.financninoviny.cz/zpravy/kompenzacni-fond-naklady-posty-nepokryje-obava-se-jeji-reditel/1135753
- to je rozhovor s jednim z reditelu CP

Standardni odpoved c. 2: Posta je v zisku.

Doplnujici informace: No jasne, ze je posta v zisku, kdyz ji stat "kompenzuje"
ubytek trhu, ktery prisel diky vyvoji a na ktery posta nebyla pripravena. Takze
dostala par darecku jako jsou datove schranky nebo nedavno zrusene dotovane
slozenky na dane. Koneckoncu pri aktivech ceske posty ve vysi 26 mld. Kc lze
ocekavat, ze nejaky zisk podnik vykaze, to tak byva v kapitalismu soucast systemu.

Standardni odpoved c. 3: Posta statu odvadi dane z prijmu a za zamestnance.

Doplnujici informace: Za zamestannce posta dane sice odvadi, ale jde o dane tech
zamestnancu, posta asi plati i dan z prijmu, ALE hlavne NEPLATI DPH, resp. ze
zakladnich sluzeb neplati DPH jako jediny soutezitel na trhu. Pokud odhadnu, ze
z 19 mld. trzeb jsou zakladni sluzby tak 2/3 a a 1/2 klientu jsou osoby, ktere
si DPH neuplatni, pak mi zbyva neodvedena DPH v objemu cca 1,3 mld. Kc. Necitite
to jako barieru vstupu, kdyz sluzby pro nejblizsi babicku muzete poskytovat o
20% levneji?

A ted spojim doplnujici informaci c. 1 a 3, predpokladam trzby ze zakladnich
postovnich sluzeb ve vysi 12,5 mld. Kc. Na dotaci tohoto dostane posta 1,8 mld.
z kompenzacniho fondu a 1,3 mld. na neodvedene DPH. Tudiz posta je dotovana
zrhuba 25% trzeb ze zakladnich postovnich sluzeb. To uz je velmi slusna
konkurencni vyhoda. To pak lehko zbyva na zlate padacky, reklamni kampane a lobbing.

To ze mate neschopne vedeni, neschopny stredni management, demotivovane
zamestnance a odchazejici zbytky tech slusnych jeste neznamena, ze se nesmim
ozvat, kdyz tu kdokoliv bezostysne lze. Ceska posta na trhu zakladnich
postovnich sluzeb monopol ze zakona ma, i kdyz se zakon, posta i stat tvari tak,
ze tento monopol neni, protoze ho lze obejit. Pripomina mi to praktiky z 50tych
let, kdy soukromi zemedelci take mohli fungovat, ale v uplne jinem ekonomickem
modelu, ktery nebyl zamerne udrzitelny a konkurenceschopny.

Srovnam to se situaci, kdy obec prodava zamerne obcanum levne vodu a svoz
odpadu, coz je treba nas pripad. Vime to, zamerne to delame, dokonce se tim
dokazeme pochlubit, kdyz potencialnim novym obcanum vypravime o vyhodach bydleni
u nas. Ale nikdy by me nenapadlo podrazdene reagovat na vycitku, ze se nam to
lehko keca, kdyz to dotujeme z jine ekonomicke cinnosti a navic neplatime dane z
prijmu. Proste to tak je a svym zpusobem mame monopol, protoze tyto sluzby u nas
nikdo jiny dodavat z ekonomickych duvodu nebude a nemuze.

Tak abych se vratil k puvodni myslence. Nechte si prosim blbe kecy o monopolu
Ceske posty, s.p. pro sebe.

Standa

P.S.: To same plati o Ceskych drahach. Jako dukaz si staci v tom Sasine
Silverlightu odskrtnout dopravce Ceske drahy a mame pred ocima stav konkurence.
A dost pochybuju o tom, ze ten podil ziskaly Ceske drahy diky skvelemu
managementu a dobrych obchodnich modelech.