Doporucte prosim P/N fet tranzistory

Neděle Listopad 16 11:42:18 CET 2014

Možná takové doporučení - naučte se to s pastou a s horkovzduchem. Pro
takové to domácí bastlení stačí i horkovzdušná pistol s lepší regulací,
desku dát při pájení do hlubší papírové krabice aby se krabice zaplnila
horkým vzduchem a proud vzduchu neodnes součástky. Takhle jsem to dělal
ze začátku, než jsem pochopil že SMD je jediné s čím chci dělat a než
jsem se na to patřičně vybavil. Taky jsem letoval na obrácené žehličce,
ale snadno při tom desku z druhé strany připálíte. U SMD nemusíte vrtat
tišťák, jde to mnohem rychleji.
Jestli FET nebo bipolár, no jednoznačně FET. Bipolár nemá impulzní
proudovou přetižitelnost jako FET a vhodný typ FETu se sám ochrání i
proti přepětí. Klidně s tím můžete spínat relé bez ochranné diody. Třeba
takový IRLML2803
http://www.tme.eu/cz/Document/f195b54a312ac1c885be126406fbf15d/irlml2803.pdf
snese při 0,9A a při 50 st.C energii 3 mJ, při 0,5A přes 8 mJ. FET není
dobré zatěžovat max. proudem, ale je potřeba brát ohled na jeho
chlazení. Když se ohřeje, zvětší odpor a tím i ztráty. Pro 1A bych proto
radši dal o pár halířů dražší IRLML8244.
http://www.tme.eu/cz/Document/181ac407d38d25ea8a262fdbe8d72d40/irfml8244pbf.pdf
Ale bacha, tyhle FETy s extrémě nízkým odporem zase nemají odolnost
proti přepětí (u indukčnosti je potřeba ochranná dioda), na straně 4
datasheetu je to typicky zalomená závislost max. proudu na napětí (safe
operating area). Tady třeba úplně chybí graf max. avalanche energy,
vůbec se s ní odolností nepočítá. Když s tím začínáte, je potřeba si pár
datasheetů projít a pochopit, v čem jsou rozdíly a na co si máte dát pozor.

Anděl