Jak vyrobit prototyp levneji a rychleji diky 3D tiskarne

Petr Labaj labaj na volny.cz
Sobota Listopad 8 19:19:25 CET 2014

Především bych chtěl říct, že tenhle Váš projekt je velmi vydařený.
S velkým zájmem jsem ho sledoval už v době jeho realizace, a říkal jsem
si, že je škoda, že to skončilo u jediného kusu (tehdy jste tuším použil
nějakou myšlenku, že nejste Číňan).

Teď k věci: hlavní problém tohoto Vašeho porovnání je, že srovnáváte
hromadnou výrobu s kusovou výrobou.
Když jste to kdysi dělal konvenčníma technologiema, tak jste použil
principy z hromadné výroby - výroby forem a následné odlévání.
To je velmi pracné a drahé pro rozběh výroby, ale následně rychlé
a asi i dost levné pro hromadnou produkci.

Vy jste to však použil jen pro výrobu jednoho kusu, což je velmi
neekonomické. Samozřejmě to bylo asi motivováno myšlenkou dokázat
si, že to dovedete, a tay to předvést. Potud dobré. Ale použít to následně
ke srovnání pracnosti s jinou technologii je velmi zavádějící.

Takže konkrétně: pokud jste vyráběl jediný kus, bylo zcela zbytečné
dělat formu a odlévat ráfek. Mnohem ekonomičtější bylo rovnou vysoustružit
(nebo vyfrézovat) ten ráfek z plastu.
Také odlévání pneumatik z pružného materiálu bylo hodně komplikované.
Popravdě řečeno je to jediná věc, kterou bych neuměl snadno a rychle
stejně udělat  jinak. Já bych to řešil tak, že bych z automobilové duše
(můj velmi oblíbený konstrukční materiál) odstřihl pásek gumy, omotal
a přilepil bych ho na ráfek. Pokud by byl požadován žlábek uprostřed,
tak pak nalepit jednu vrstvu gumy po celé šířce a přes to druhou vrstvu
ve formě 2 proužků, mezi nimiž by byla mezera (při výrobě, tj. při lepení,
vymezit závitem drátu o vhodném průměru).

Konstrukční prvky (ty bočnice, ráfky atd.) bych udělal z polystyrénu. Tento
plast se velmi dobře obrábí, má slušné mechanické vlastnosti (i když PP
je má asi ještě lepší, ale tady to není nijak moc namáháno). Pokud ty plasty
moc nepoužíváte, tak by bylo dobré to udělat z jednoho typu materiálu,
aby Vám toho moc nezbylo. Takže koupit třeba tabuli 3mm polystyrénu
a vhodnou tloušťku vyrábět jeho plošným lepením (např. 3 nebo 4 vrstvy
na ty bočnice, nějakých 6 nebo 7 vrstev na ráfek kola atd.). PS se výborně
lepí Toluenem, lepení i velmi velkých ploch je velice rychlá operace,
a drží to jako čert.

PS se dobře frézuje. Psal jste, že frézy na plast jsou drahé. Kupuju je
z eBay, namátkou třeba tady 10 kousků za necelých 250 Kč až domů
http://www.ebay.com/itm/10x-Solid-Carbide-Double-Two-Flute-Spiral-Cutter-3-175x17mm-CNC-Router-Bits-/360944741756?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5409fbad7c
Případně jednobřité za podobnou cenu, pokud Vám to vyhovuje víc.

PL