Re: Praktické výrobky 3D tiskáren

Jaromir Sukuba jarin.hw na gmail.com
Pátek Listopad 7 17:10:17 CET 2014

Dik.
Elektrody su z vlaknovej zvaracky, podarilo sa mi zohnat vyradene
elektrody, ktore na zavarnie uz neboli dobre, ale mne posluzili. Ich
vzdialenost bola asi 3mm.
Napatie a prud obluku som nemeral, ale odexperimentoval. Pouzil som
trafo http://imgur.com/p48HMqv , jeho sekundar bol privedeny priamo na
elektrody. Primar bol pomocou rele a MKO z 555-ky pripajany na 230V
cez seriovy rezistor, aby som znizil vykon obluku (12 kusov odporov
68R/2W v serii, cast z nich som mohol premostit a tym regulovat vykon
obluku). Bez neho to tak smazilo, ze sa vlakno okamzite utavilo; obluk
bol siroky, nekontrolovatelny a rozvetveny. Dobry obluk (co do
intenzity aj tvaru - potreboval som aspon trochu zvladnutelny a tenky
vyboj) som dosiahol pri primarnom odpore asi 400R a trvani asi 400ms,
tah na vlakne bol robeny zavazim s hmotnostou asi 13g. Posuv vlakna po
kazdom "vrypnuti" bol radovo stovky um, hodnoty okolo 550-600um sa
zdali byt vhodne na trafenie do mojho spektralneho pasma.

Mriezky mali sluzit ako intrizicke opticke senzory teploty alebo
mechanickeho napatia (tenzometre) - ked sa taka mriezka natiahne
(sklene vlakno sa da pruzne natiahnut o niekolko percent, povedzme do
1% bez problemov), zmenia sa fazove pomery vnutri mriezky a vlnova
dlzka "rezonancie" (dip alebo peak na spektre, podla toho ci sa meria
v transmisnom alebo reflexnom rezime) sa posunie o kusok k vyssim
vlnovym dlzkam. Poloha peaku v spektre sa da samozrejme merat a
exportovat ako konkretne cislo zodpovdacuje maximu vlnovej dlzky a
prepocitat na natiahnutie alebo zmenu teploty.
Ono take senzory su celkom sranda. Senzor aj privod je jeden tenky fuz
z izolantu (sklo, pripadne este nejake epoxidy, PVC, PE alebo kevlar),
moze sa potiahnut optickym kablom na par km od miesta vyhodnocovania,
okolo senzoru aj kabla sa moze zvarat, jazdit vlakom, plieskat blesky
a meria stale dobre. Alebo merat priehyb veze silneho radiovysielaca,
oteplenie vnutri VVN trafaku pripadne na VVN vedeni - teda aplikacie,
kde elmag rusenie alebo napatove potencialy dost komplikuju nasadenie
elektroniky. A sam o sebe nema v sebe tiez nijaku "eletryku", tak sa s
tym da bezstarostne merat teplota trebars vnutri nadrze s horlavou
kvapalinou alebo plynom, pripadne sa to da pouzit v nejakych
medicinskych aplikaciach.