10MHz z 16,384MHz ?

Cihak na dkv.cd.cz Cihak na dkv.cd.cz
Čtvrtek Listopad 6 14:46:36 CET 2014

To o čem mluvíte je normální aplikace. Potřebná přesnost nějaké 0,1 až 1ppm. To umí kdejaký lepší oscilátor ale není to normál. To GPS je tam nadbytečné protože krátkodobá stabilita toho 1ppm pulsu je o málo lepší než běžný krystal. Na Vaši aplikaci by měl stačit obyčejný teplotně kompenzovaný oscilátor. My se ale bavíme o přesnosti o 2 až 3 řády vyšší. Normál potřebujeme pro přesné nastavení takových aplikací o jakých mluvíte Vy. A v radioamatérské praxi pak na takový normál bývá pověšené mikrovlnné zařízení na 10GHz a výš. To s běžnými oscilátory "campruje" i o stovky kHz. Při zavěšení na normál je pak přesnost třeba pod 10Hz. A to je sakra rozdíl. Vyhovující je chyba tak do 1kHz. Používají se obvykle kvalitní termostatované oscilátory, rubídiové normály nebo méně často GPS normály.
Kdysi jsem pro legraci počítal jak přesné by byly hodiny pověšené na ten můj normál. A pokud jsem se neztratil v těch desetinných místech vyšlo mi, že ujedou o 1s za cca 100 000let. Tak na to si teda počkám :-).

	Martin.

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Radek Benedikt
Sent: Thursday, November 06, 2014 1:55 PM
To: 'HW-news'
Subject: RE: 10MHz z 16,384MHz ?

Tak to jsem kdysi vzdal. Krmit merici zarizeni z baterek, cekat na stabilizaci parametru v prostredi bez lidi, třeba na kostelni vezi... Obesel jsem to tim, ze se data stejne budou vyhodnocovat nasledne (předevsim
"zgrafovavat") a na veskere PLL a pod jsem se vybodl. Od firmy Krystaly.cz se koupil oscilator z nejakeho soubehu vyroby s rozumnou kratkodobou stabilitou, vylepsilo se to polystyrenem a zvolila se vhodna metoda mereni. V tomto pripade jde o dvoukanalovy citac, hradlovany v jednom kanalu pulsy 1pps z GPS a ve druhem kanalu pulsy ze snimace kyvani kyvadla (veznich hodin,...). Resp. to meri levy a pravy "dvojkyv", jinak by mereni bylo zatizeno chybou umisteni snimace kyvu. Jde tady predevsim o dlouhodobou stabilitu mereni, protoze se z toho mimo nastaveni hodin, aby  bezely presne urcuje také periodicka odchylka od stredni hodnoty. A z ni se da urcit mira opotrebeni stroje. Resp. treba 29ty zub na tamhle tom kolecku je spatny.

Strucne receno, obcas staci znat skutecnou frekvenci a zadat ji jako "konstantu" do vyhodnocovacího vzorce a nesnazit se za kazdou cenu mit tu konstantu 10000000. I ty blbe hodinkove cipy to tak často mají, SW korekce je jednodussi (a presnejsi) nez trimr a jeho nastavovani.

ktora je vierohodna relativne rychlo po zapnuti a ma vyrazne mensiu spotrebu...

Radek (benedikt2hw.cz)