Úsporné zářivky

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Sobota Listopad 1 22:28:07 CET 2014

>Cili rozbiti svitici zarivky je vyrazne rizikovejsi nez studene.

Urcite ano. A je aj vyrazne menej pravdepodobne. Ja chapem, ze pre toho, komu sa podari rozbit svietiacu CFL, fakt, ze to je menej pravdepodobne, nepomoze, ale na druhej strane tento fakt netreba zneuzivat na nejake sirenie paniky.

>Sakra to je nejaka hodne flexibilni norma. Tak tuhle pochoutku bych si
>tedy odpustil. Bezna populace ma zhruba 1ug rtuti v litru krve, chroupat
>denne 100ug bych za bezpecne moc nepovazoval :
>
>http://www.szu.cz/tema/zivotni-prostredi/obsah-rtuti-v-krvi-a-v-moci-deti-a-dospelych?highlightWords=kadmium

V tom istom dokumente sa docitate, ze ten priemer v CR je daleko pod najnizsou hranicou, kedy sa tym treba vobec zacat zaoberat, co je tam uvedene ako 5ug/l krvi.

Dalej pomerne lahkym guglenim sa dozviete, ze elementarna ortut sa takmer vobec nevstrebava kozou ani po poziti; naopak, vyznamne sa vstrebava plucami. Takze sa pre nas pripad vobec netreba zaoberat inym nez ortutou vo vzduchu (to som predtym nevedel, ale samozrejme by som si tymi pomletymi CFL jedlo nedochucoval, ani aby som Vam dokazal, ze to nie je ziadna katastrofa ;-) ).

Dalsie guglenie o Hg parach vo vzduchu mi prinieslo vela roznych cisiel, ale orientacne je limit par Hg pre *trvalu* expoziciu 0.1ug/m3, co okrem ineho vychadza aj zo zistenia, ze prve jemne (len pristrojmi zistitelne) priznaky sa objavili pri *dlhodobej* expozicii niekde okolo 20ug/m3 vzduchu. Takze ak rozmlatite svietiacu CFL s povedzme limitnymi 5mg Hg, ktore sa povedzme okamzite rozptylia v beznej miestnosti o 10m2 t.j. 25m3, tak vo vzduchu bude 200ug/m3, a ak to budete dychat povedzme dalsiu hodinu, tak budete na tom zhruba tak, ako ked niekto dycha to limitne dovolene mnozstvo stvrt roka. Toto vsetko mi znova neznie ako nieco priserne nebezpecne kvoli comu treba robit paniku.

Inak z toho vyplyva aj to doporucenie, ze pri tej nehode treba ako prve otvorit okno a na stvrt hodiny vypadnut...

>Ty amalgamy asi taky nejsou bez rizika - zubni ordinace musi mit
>odlucovace amalgamu aby to nepoustely do kanalu a co je zajimave tak
>velky prispevek rtuti do ovzdusi delaji kremace neboztiku - 14tun rocne :
>
>http://dentforum.cz/1944/jaka-je-pravda-o-rtuti-nejen-ze-zubniho-amalgamu

Jednak to odlucovanie a nasledny zber a recyklacia zubarskeho amalgamu je jednoduche, lacne, a robi sa to napokon zrejme odjakziva aj ked mozno v menej dokonalej podobe; druhak je treba si uvedomit, ze statisticky je ovela horsie rozptylovanie ortuti v prirode nez to priame vystavenie sa pri rozbitych ziarivkach. Je to preto, lebo v prirode sa ortut viaze a meni na organicke zluceniny ktore su omnoho toxickejsie nez elementarna ortut ci jej anorganicke zluceniny nehovoriac o amalgamoch; naviac sa koncentruju napr. v tych rybach. Kvoli tomu sa poklada napriklad aj ta spominana statisticky zistovana hladina ortuti v krvi a jej narast primarne za dosledok narastu konzumacie ryb, a kvoli tomu je aj lahsie najst udaje pre limity metylortute v potravinach apod. - proste to riziko z rozbitych CFL je proti tomuto relativne male. Samozrejme, ostava otvorena otazka ucinnej recyklacie CFL - chyby maju tam za nasledok okrem ohrozenia pracovnikov a blizkeho okolia rovnaky efekt kvoli rozptyleniu
 ortuti v prirode. Ale to je znova zlozita a tazka otazka, ktoru nikto riesit nechce a mnohi, ktory s tym prichadzaju aj priamo do styku, ju jednoducho nechapu. Ale znova neviem, ako by som ja, ako mierne pouceny konzument, mohol a mal v tomto urobit nieco ine, nez v mojom okoli sirit osvetu, ze tie CFL treba odniest do tych krabit a NEROZBIJAT...

wek

PS. Kto ma chut vela citat:
http://www.epa.gov/iris/subst/0370.htm
http://www.atsdr.cdc.gov/toxprofiles/tp46.pdf