Úroveň maturantů

Pavel Kořenský pavel.korensky na dator3.cz
Úterý Květen 20 19:42:23 CEST 2014


Tak ono se té češtině, literatuře, dějepisu, zeměpisu a dalším
drobnostem říká "všeobecné vzdělání" a je dobré jej nepodceňovat.

Kupříkladu svou celoživotní družku jsem kdysi zaujal tím, že jsem s ní
(coby student FEL ČVUT) uměl hovořit o literatuře, zvířatech, dějinách
Egypta a starého Řecka a uměl jsem citovat Kanta. Co taky jiného
zbývalo, ona totiž programovat neuměla a pod pojmem hradlo si
představila leda malý baráček u kolejí, nedaleko nádraží a transistor
bylo pro ní takové to malé rádio na tužkové baterie.

Takže ne, klasické vzdělání alespoň určitého rozsahu nelze jednoznačně
zavrhnout ani u technických oborů :) :)


Zdraví PavelK


Dne 20.5.2014 19:02, AZe napsal(a):
> U předmětů jako dějepis či dějiny literatury nebo jak se to jmenovalo
> mne také na SPŠE nebylo jasné, k čemu jsou. Pravda, naštěstí to bylo
> jen v prváku. Na SPŠE bych uvítal něco jako dějiny elektrotechniky, od
> Volta přes různé vynálezce jako Tesla atd. včetně různých významných
> fyziků až po současnost. Bohužel. O tom, že by se někde vyučoval
> předmět dějiny techniky a vynálezů jsem zatím neslyšel.
> aze
>  
>  
> *From:* Pavel Kadečka <mailto:pavel.kadecka na gmail.com>
> *Sent:* Tuesday, May 20, 2014 4:30 PM
> *To:* HW-news <mailto:hw-list na list.hw.cz>
> *Subject:* Re: Úroveň maturantů
>  
> Tehdy se šířil jako příprava k maturitě vykopírovaný text se stručným
> obsahem různých knížek. K čemu bylo dobré se to naučit? Ve vztahu k
> budoucímu zaměstnání? Vůbec k ničemu.
>
> A co ten dějepis? Naštěstí jsme ho měli jenom v prváku, ale opět, k
> čemu je dobré se na SPŠE učit nějaké dějiny Egypta nebo co to bylo?
>
> Taky se pamatuju na technické kreslení - kreslili jsme technickými
> pery na čtvrtku nebo pauzák, práce to byla mizerná, za každou chybu
> typu (grafickou !) body dolů. Mnohem užitečnější by bylo naučit se jen
> ty značky, kótování, drsnost povrchu atd. , ušetřilo by to časi i
> nervy. I když to opět elektrikářovi je platné asi jako ohmův zákon
> strojařovi nebo zedníkovi. Když jsem se prvně v praxi setkal s
> technickým výkresem, nebyla na něm jediná čára podle pravítka, ale
> jinak tam bylo všechno.
>
> Pak mi zatuhlo pero 0,25, tak jsem ho nahradil 0,35, což bylo sice
> možné, ale v praxi ta čára byla skoro stejně tlustá jako 0,5, což se
> soudružce nelíbilo. Navíc, tuší už se v té době moc nekreslilo, tenké
> fixy už tehdy byly, vyhověly by stejně. A nastupovaly počítače a o pár
> let později už všude byly různé CADy. Prostě opět jeden z mnoha
> příkladů učení se ve škole něčeho, co bylo pro praxi naprosto
> nepoužitelné.
>
> Takže nářky o úrovni maturantů beru s rezervou. Polovina z nich se
> stejně bude živit něčím úplně jiným (a holky se vdají a bude je živit
> manžel), budoucímu zaměstnavateli stačí, že mají maturitu.
>  
> P.K.
>
>  
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20140520/1918c0fa/attachment-0001.html>


Další informace o konferenci Hw-list