Re: Úroveň maturantů

AZe aze na seznam.cz
Úterý Květen 20 19:02:41 CEST 2014

U předmětů jako dějepis či dějiny literatury nebo jak se to jmenovalo mne také na SPŠE nebylo jasné, k čemu jsou. Pravda, naštěstí to bylo jen v prváku. Na SPŠE bych uvítal něco jako dějiny elektrotechniky, od Volta přes různé vynálezce jako Tesla atd. včetně různých významných fyziků až po současnost. Bohužel. O tom, že by se někde vyučoval předmět dějiny techniky a vynálezů jsem zatím neslyšel.
aze

From: Pavel Kadečka
Sent: Tuesday, May 20, 2014 4:30 PM
To: HW-news
Subject: Re: Úroveň maturantů

Tehdy se šířil jako příprava k maturitě vykopírovaný text se stručným obsahem různých knížek. K čemu bylo dobré se to naučit? Ve vztahu k budoucímu zaměstnání? Vůbec k ničemu.

A co ten dějepis? Naštěstí jsme ho měli jenom v prváku, ale opět, k čemu je dobré se na SPŠE učit nějaké dějiny Egypta nebo co to bylo?

Taky se pamatuju na technické kreslení - kreslili jsme technickými pery na čtvrtku nebo pauzák, práce to byla mizerná, za každou chybu typu (grafickou !) body dolů. Mnohem užitečnější by bylo naučit se jen ty značky, kótování, drsnost povrchu atd. , ušetřilo by to časi i nervy. I když to opět elektrikářovi je platné asi jako ohmův zákon strojařovi nebo zedníkovi. Když jsem se prvně v praxi setkal s technickým výkresem, nebyla na něm jediná čára podle pravítka, ale jinak tam bylo všechno.

Pak mi zatuhlo pero 0,25, tak jsem ho nahradil 0,35, což bylo sice možné, ale v praxi ta čára byla skoro stejně tlustá jako 0,5, což se soudružce nelíbilo. Navíc, tuší už se v té době moc nekreslilo, tenké fixy už tehdy byly, vyhověly by stejně. A nastupovaly počítače a o pár let později už všude byly různé CADy. Prostě opět jeden z mnoha příkladů učení se ve škole něčeho, co bylo pro praxi naprosto nepoužitelné.

Takže nářky o úrovni maturantů beru s rezervou. Polovina z nich se stejně bude živit něčím úplně jiným (a holky se vdají a bude je živit manžel), budoucímu zaměstnavateli stačí, že mají maturitu.

P.K.