Re: Úroveň maturantů

Úterý Květen 20 16:30:46 CEST 2014

Tehdy se šířil jako příprava k maturitě vykopírovaný text se stručným
obsahem různých knížek. K čemu bylo dobré se to naučit? Ve vztahu k
budoucímu zaměstnání? Vůbec k ničemu.

A co ten dějepis? Naštěstí jsme ho měli jenom v prváku, ale opět, k čemu je
dobré se na SPŠE učit nějaké dějiny Egypta nebo co to bylo?

Taky se pamatuju na technické kreslení - kreslili jsme technickými pery na
čtvrtku nebo pauzák, práce to byla mizerná, za každou chybu typu (grafickou
!) body dolů. Mnohem užitečnější by bylo naučit se jen ty značky, kótování,
drsnost povrchu atd. , ušetřilo by to časi i nervy. I když to opět
elektrikářovi je platné asi jako ohmův zákon strojařovi nebo zedníkovi.
Když jsem se prvně v praxi setkal s technickým výkresem, nebyla na něm
jediná čára podle pravítka, ale jinak tam bylo všechno.

Pak mi zatuhlo pero 0,25, tak jsem ho nahradil 0,35, což bylo sice možné,
ale v praxi ta čára byla skoro stejně tlustá jako 0,5, což se soudružce
nelíbilo. Navíc, tuší už se v té době moc nekreslilo, tenké fixy už tehdy
byly, vyhověly by stejně. A nastupovaly počítače a o pár let později už
všude byly různé CADy. Prostě opět jeden z mnoha příkladů učení se ve škole
něčeho, co bylo pro praxi naprosto nepoužitelné.

Takže nářky o úrovni maturantů beru s rezervou. Polovina z nich se stejně
bude živit něčím úplně jiným (a holky se vdají a bude je živit manžel),
budoucímu zaměstnavateli stačí, že mají maturitu.

P.K.