Úroveň maturantů

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Úterý Květen 20 07:01:50 CEST 2014


Zdravím,
  taky jsem používal TI-58, ovšem v té době ještě ne moji, ale
kamarádovu, který ji dostal, zato netušil, co s ní :-).
  Nejlepší perličkou z té doby byla udělená poznámka "Při hodině
matematiky nesleduje výklad a hraje si s kalkulačkou". Jenže to,
co se vykládalo, jsem pochopil za první 3 minuty a ve zbytku hodiny
jsem se to snažil algoritmizovat na té TI-58 :-). Takže nepochopení
bývalo v té době docela běžné :-). Nicméně, nakonec jsem se s matikářem
docela spřátelil, ikdyž ze mne byl neustále na větvi kvůli mým dotazům
(např. jak "pootočit" elipsu, aby nebyla vždy jen "vodorovně" nebo
"nasvislo") - a byl jsem úplně nadšen, když mi řekl, že v té rovnici
musí být člen s xy, ale dál to nerozváděl - a celé dny jsem pak
hledal (a úspěšně našel :-) ) závislost úhlu natočení na koeficientech
rovnice elipsy :-). Po maturitě pak mi věnoval velice krásnou knihu
o analýze, kterou mám dodnes a stále ji občas použiji.
  Zdraví Pavel

> Tak to já měl štěstí na to, že naše matikářka byla velmi "osvícená"
> osoba. Když zjistila, že moje promakané programy zpracované na TI-58C
> (zakoupené v Tuzexu za bony od veksláka, na které jsem si vydělal na
> brigádě) fungují bez chyby nejen na kvadratické rovnice, ale i na ty
> podivné úlohy hyperbolických rovnic, průsečíků křivek, maxim a minim
> funkcí, soustavy lineárních rovnic apod., pravila celkem rozumně něco ve
> smyslu "Když to umíte naprogramovat, tak nejspíš chápete o co běží" a
> nechala mně na pokoji. To, že jsem měl písemku spočítanou za pět minut
> řešila s klidem tím, že mně dala další papír se slovy "Ať nevyrušujete.
> Tohle není na známky, ale pro radost.". No a tam byly většinou věci,
> které jsem naprogramované v kalkulačce ještě neměl, takže jsem se bavil
> tím, jak úlohu namáčknout do těch cca. 80 programových kroků, které
> ještě zbývaly v paměti. Ale to je opravdu středověk, tohle se dneska asi
> nedělá. Cca. před dvěma lety jsem sobě zakoupil nejmodernější kalkulátor
> HP-50g a ten umí tak nějak úplně všechno sám od sebe, včetně
> symbolického derivování či dělení polynomu polynomem se zbytkem
> (oblíbená to kratochvíle někdy koncem základky) na tři malé AAA baterky
> a ještě bych si do toho mohl napsat taháky na dějepis a zeměpis :)
> 
> Zdraví PavelK
> 
> 
> Dne 19.5.2014 23:14, Jaroslav Lukesh napsal(a):
> > SPŠE brno, integrovalo a derivovalo se v základech elektro ve druháku
> > bez opory v matice, v matice pak ve třeťáku (84-88). moje nadšení
> > neznalo mezí když při hrátkách s kalkulačkou jsem přišel nejen na to
> > jak přibližně počítat limity, ale i jak integrovat a derivovat (myslím
> > že nějak přes statistiku). Sice to bylo nepoužitelné do písemky, ale
> > přibližně vědět, jaký výledek má vyjít bylo nedocenitelné. Moje hrátky
> > s kalkulačkou šly tak daleko, že jsem je během let vypiloval až tak,
> > že jsem je začal používat i při písemkách, žel s velikým nepochopením
> > vyučující v matice, nebyla mi schopná vysvětlit, jaktože mi ten můj
> > způsob funguje na jakémkoli jejím zadání a proč ho nesmím používat,
> > když to tak skvěle funguje a těžkou pololetní písemku tak mám za 5
> > minut. To jsem se dozvěděl až od Studničky, blahé paměti, který nad
> > tím bádal tak 10 vteřin a řekl verdikt - platí jen do 3D. Jenže my víc
> > jak 3D na průmce stejně nebrali, tak nevím co ta herdekbaba měla za
> > problém.
> >
> > ----- Původní zpráva ----- Od: "Kuba Jan" <honza.kuba na gmail.com>
> >
> >
> > No my jsme na SPŠE v Plzni ( maturita 1989 ) integrovali a derivovali
> > celý půlrok :-O
> >
> > Dne 19.5.2014 21:22, Jirka Mww napsal(a):
> >> Já tohle absolvoval na venkovském gymnasiu v letech 68 - 72. Je
> >> pravda, že pak jsem měl
> >> v prváku na FEL v Poděbradech docela pohodu.  Průmyslováci na tom
> >> byli hůř,
> >> někteří ani neměli ve čtvrtém ročníku matematiku.
> >


Další informace o konferenci Hw-list