Kviz na vikend - svetlo na vvn vedeniach

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Sobota Květen 17 12:40:03 CEST 2014

Zdravím,
  tyto lampy mame na nekterych VVN vedenich tez. Take jsem o tom uvazoval,
kdyz jsem je videl.
  Domnivam se, ze funguji na principu doutnaveho vyboje a druhy pol berou
kapacitni vazbou proti zemi a vubec okoli. V kouli bude zrejme jedna elektroda
spojena s vedenim a druha nejak rozvedena po povrchu koule (napada mne
nejaka dratena sitka nebo neco podobneho tak, ze ma co mozna vetsi povrch.
Uvazime-li zvuk, ktery je pod tim vedenim vzdy slyset (i tam, kde zadne lampy
nejsou) a ktery svedci o mikrovybojich (lokalni ionizaci zpusobene napr.
nabijenim prachovych zrnek, kapicek vody ci jinych vsudypritomnych telisek),
verim, ze pokud se vnitrek koule naplni vhodnym zredenym plynem a povrch
elektrod se vhodne upravi, bude ta doutnavka svitit proste na kapacitu te
druhe elektrody proti zemi a okolnimu vzduchu.
  Pavel