Zneužití embosované platebné karty?

Jiri Sladek sladek na czhops.cz
Neděle Květen 11 19:22:11 CEST 2014

Zdravím konferenci, mám dotaz ke speciálnímu hardwaru, kterému se říká
'embosovaná platební karta'.

Máme v rodině několik 'embosovaných' karet, tedy karet s vytlačeným
číslem, jménem majitele a datem expirace.

Zajímalo by mne, co nejhoršího se může stát, když mi někdo ukradne kartu
a já to zjistím třeba až po několika dnech.

Předpokládejme, že zloděj nezná PIN a na účtu spojeném s kartou je malá
částka, třeba jen 2000 Kč na běžné nákupy.
Karty jsou debetní bez povoleného debetu (krásná to věta). Česky řečeno,
čerpám své vlastní peníze a (snad) nelze jít do mínusu.

1. dotaz
Zloděj nezná PIN, proto bych se laicky domníval, že v případě krádeže
karty nemohu přijít o žádné peníze. Je to pravda?

2. dotaz
V Chorvatsku jsem platil mýtné kartou bez zadání PINu. Strčil jsem kartu
do štěrbiny na bedně, něco se načetlo a bylo zaplaceno.
Kde ještě se dá něco platit bez PINu? Může mne zloděj takto připravit o
víc, než je zůstatek na daném účtu?

3. dotaz
Co když zloděj použije tu embosovanou kartu k zaplacení imprinterem
(žehličkou)?
Tyto platby se do jistého limitu neověřují.  Pokud tedy zloděj stihne
takto nakoupit ve více obchodech, tak mne okrade o dost peněz, o více
než těch 2000 Kč, co je na účtu. Je to tak?
Jaký bývá limit pro platby 'žehličkou' bez telefonického ověření?
Mám pocit, že embosované karty představují zbytečné riziko a nejlepší by
bylo na nich to vytlačené písmo odbrousit. Třeba proto, že stoplistace
stojí až 2000 Kč.

Díky za informace.

Jiří Sládek