Vlaknove LED zarovky

Středa Květen 7 21:41:51 CEST 2014

Typické teple bílé ledky s CRI okolo 80 mají široké maximum někde okolo
žluté, ale nestačí to. Je tam dost hluboká díra na modrozelené, málo
zelené a dohromady s tím peekem na modré z toho vyjde růžová. Stačí k
tomu přidat trošku zelené a vyjde z toho žlutá. Tyhle experimenty jsem
dělal ještě než jsem sehnal lepší ledky. V baráku si teď svítím ledkama
3000K, CRI 96 a je to do žluta stejně jako žárovka. Tyhle kvalitní
luminofory nemají takovou díru na modrozelené, víc potlačí ten peek na
modré a převádí ho i na málo odlišné vlnové délky. Maximum od luminoforu
je pak protažené víc k červené a má to další hrb na zelené. Celkově
tyhle ledky mají o 10-20% nižší účinnost :-( sice tady nemá cenu řešit
spotřebu energie, ale pro stejný světelný výkon to chce lepší chlazení.
Proto (a taky pro vyšší cenu) tyhle ledky Číňan do LED žárovek nedává.
Spektra ledek pro porovnání mám tady
http://vaelektronik.cz/led_spektra.html

Anděl