RE: Inteligentní dům

Slavomir Skopalik skopalik na elektlabs.cz
Sobota Březen 15 14:40:25 CET 2014

Dobry den,
v podstate se jedna o PLC pro rizeni domu.
Nektere system jsou distribuovane (kazdy vypinac vi co ovlada),
nektere jsou centralni (jednodussi programovani).
V soucasne dobe se vyrobci predhani v tom, jak toho co nejvice o jejich
systemu utajit a jak byt kompatibilni s co nejmensim poctem ostatnich
vyrobcu.

Osobne mam INELS (teco+elkoep pred tim, nez se rozhadali a nevzajem se
prestali podporovat).

Co jsem od toho cekal:
1. Rizeni svetel - funguje
2. Rizeni topeni - funguje castecne (problemy jak na strane teca, tak BAXi)
3. Rizeni solaru - funguje, ale nikde nenajdete best practice, tomu co je na
inetu neni radno moc verit
4. Mereni spotreby - funguje castecne, problem s detekci impulsi na CIB
5. Vypinani zasuvek - funguje
6. Rizeni rolet - funguje castecne (komunikace v Velux a somfi je On/Off)
7. Zabezpocovacka - funguje castecne, neni problem ji oblbnout, kdyz to
clove zna.

S cim jsou problemy:

1. Na casti 24VDC neni nic galvanicky oddeleno (vyjimkou jsou analogove
vstupy na TCL2, na CIB jiz oddeleny nejsou)
2. Neexistuji polovodicove vystupy na CIB
3. Pro programovani si musite zakoupit extra licenci
4. Vetsina prvku ma mereni teploty, ve vetsine pripadu meri +-10 stupnu (coz
je fakt dost mimo).
5. PLC je hodne pomale, vypinace nemaji iteligentni detekci stisku, takze
musite tlacitko dele podrzet, aby si toho system vsimnul
6. Prakticky vse blika, mereni vhkosti, LED na vypinacich. Nekde me zena
donutila prelepit LED
7. Binarni vstupy na CIB jsou pouze bezpotencialove a navic nemaji moznost
citace, takze impuls s elektromeru zaznamenaji jen nekdy
8. OpenThem jsem sice vybojoval, ale byla nutna cizi pomoc, vyrobci Vam
nepomuzou (ani kotle, ani systemu)
9. Mala odolnost proti ruseni. V zajmu snizovani nakladu system neobsahuje
blokovaci kondenzatory, po jejich doplneni je to ok
10. Nic iteligentniho od jineho vyrobce prakticky nepripojite (rolety velux,
vertikalni zaluzie, senzory pritomnosti urcene na sbernici, ...)
11. Hlasovy vystup - od vyrobce podpora neni
12. Cteni dat ze systemu - neni mozne zajistit konzistentni cteni a zaroven
online zmeny v PLC programu

Nicmene do domaci automatizace bych sel znovu, nevim jestli stejny system
(clovek uz vi, kde jsou problemy, co je velka vyhoda).
Hlavne ocenuji provazanost systemu a moznost zmeny bez sekani do zdi.
Napriklad si pocitam polohu slunce nad obzorem a podle toho ridim rolety.
Dale si ridim toponeni podle toho, v jakem provoznim stavu je dum a
konkretni mistnost.
Pro hlasovy vystup jsem vyvynul aplikaci, ale jeste to nemam zprovozneno.

Nicmene to mam jako konicka, spousta veci zabrala neumerne casu.
Reseni dodavatelskym zpusobem si nedokazi predstavit (jak z hlediska ceny,
tak funkce).

Pokud budete chtit vice informaci, dejete vedet, pripadne potreby lze system
ukazat i na zivo.

S pozdravem

Ing. Slavomir Skopalik
Jednatel spolecnosti
Elekt Labs s.r.o.
Sber a vyhodnoceni dat ze stroju a laboratori
systemem MASA (http://www.elektlabs.cz/m2demo)
Adresa:
Elekt Labs s.r.o.
Chaloupky 158