Ublížená deska :-) ... že by FIXED ?

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Čtvrtek Březen 6 21:25:30 CET 2014

Zdravím po dosti dlouhé době a hlásím se s pokračováním tohoto threadu pro
ty, které to ještě zajímá.
  Původní příspěvek z té doby neodmazávám, aby si laskavý čtenář připomněl,
o čem to tehdy bylo.
  Mám totiž nové poznatky. Připadám si pomalu jako lidový léčitel hardware
starých ústředen, protože exaktní vysvětlení mne nenapadá.
  Získal jsem totiž ještě několik těchto CPU desek a postupně se je snažím
rozšiřovat, aby se každá dala osadit jinou verzí EPROM a různě je vyměňovat,
aniž by se pořád musely vyndavat a zandavat ty EPROM, což nesvědčí ani jim,
ani těm soklům na desce, nadto každá deska může mít svoji zálohovanou ŘÁM
a tedy si desky pamatují i konfigurační data.
  Píšu o tom proto, že závada i způsob jejího odstranění se opakuje s každou
novou deskou, ačkoliv se snažím dělat vše pro to, aby se tak nestalo.
  Minulý týden jsem měl dost času a tak jsem se rozhodl jej věnovat
experimentu. Vzal jsem funkční desku (před tím dlouho běžela, ale teď byla
pár týdnů odstavená) a postupně udělal toto:
  1) Zkušební běh 30 minut bez jakékoliv úpravy: Bez závad.
  2) Zkušební běh 30 minut po profouknutí děr na sokl a důkladném očištění
     operačního pole: Bez závad.
  3) Zkušební běh 30 minut po vpájení nového soklu: Bez závad.
  4) Zkušební běh s novým SW (s obsazeným novým soklem): Crash do 10 minut.
  5) Okamžitý návrat původního software, tj. sokl neosazen: Deska nefunkční,
     no boot.
  6) Vyčkání 30 minut: Deska běžela cca 5 minut, poté crash.
  7) Vyčkání jeden týden: Deska běžela cca 10 minut, poté crash.
  8) Propájení soklu - bez přidávání pájky, 15 sekund každý pin, 310C, poté
     ihned test s novým SW (EPROM vsazena):
     Deska běžela půl hodiny, poté reset, běh 10 minut, reset, běh 5 minut,
     reset, běh 2 minuty, crash, no boot.
  9) Opakované propájení soklu - bez přidání pájky a tavidla, 320C, 10 sekund
     každý pin (spoje už nevypadají moc hezky, je patrný začátek oxidace):
     Běh 1 hodina bez projevu závady. Nechal jsem ji žít v ústředně a odešel,
     halt (ne typický crash) do 10 minut. Vrátil jsem se za hodinu a půl,
     zkusil reboot - naběhla. Běžela asi 3 hodiny, pak halt. Jelikož už jsem
     tam nebyl, zůstala přes noc v tomto stavu pod proudem. Dnes kolega
     provedl reboot - běží již cca 8 hodin. Dle mne během týdne tak 1x - 2x
     ještě spadne (to tamta původní, o které jsem psal tehdy, udělala taky)
     a pak se "zahoří" a poběží zase stabilně.
  Přesně takto se chová druhá deska, kde ovšem ani druhé propájení ještě
nepomohlo zcela, tam je po propájení teď cca 30 minut a pak smrt - deska se
náhle odmlčí a pak se už ani nepokusí o inicializaci, dokud zase nevezmu
do ruky páječku.
  Takže takřka jistě je problém někde v těch soklech samotných. Je to ten
nejlevnější brak - ne že bych nechtěl do těch desek investovat víc, ale nic
lepšího tou dobou u slona neměli. Měřil jsem na té úplně mrtvé desce svody
ohmmetrem - normální poloze nic, v "diodové" něco ukazuje, ale to je
pochopitelné, tam jsou stále přítomné budiče sběrnic a další obvody.
  Dle experimentu se zdá, že po prvním ohřátí soklu musí uplnynout nějaká
doba a poté cosi kdesi začne vodit a způsobí problém. Po dalším pájení
a intenzivním záhřevu se projevy závady opět utlumí, buď tak, že nakonec se
zcela odstraní, nebo se ještě vrátí v plné síle. Pro informaci, při tom
propajování jsem nechal v tom soklu i tu EPROM, abych s ním pak nemusel
mechanicky hýbat, kdyby to s tím nějak souviselo. Stejně se to chovalo tak,
jak jsem popsal. Naopak jednou "vyléčený" sokl (ze starého popisu viz níže)
nyní snáší opakovaně výměny EPROM v sobě bez problémů. Jediné logické
vysvětlení, které mne napadlo, je, že po mírném ohřevn materiálu soklu se
tento stane částečně vodivým (po důkladném prochladnutí) a je třeba
několikrát zahřát na vysokou teplotu, čímž se postupně stane zase nevodivým.
Myslíte, že je něco podobného možné ? Nebo máte jiné vysvětlení ?

Zdraví Pavel