Re: 3 x LiIon v sérii - jak ochránit proti podvybití

Petr Labaj labaj na volny.cz
Neděle Červen 15 16:37:42 CEST 2014

Jestli můžu doporučit:
- ne 3x 4.2V, ale 3x 4.15V nebo ještě lépe 3x 4.1V (s těmi 4.1V máte
  aspoň drobnou rezervu na kolísaní teploty, nepřesnosti nabíječky atd.)
- zespodu bych hlídal minimálně 3V
- ochranné obvody typu NT1854 to zhora hlídají příliš vysoko pro běžné
  nabíjení, je to něco jako "záchranná brzda", ale vy potřebujete provozní brzdu

U těch "speciálních FETů" jde jen o tom, aby měly nízké limitní napětí pro gate,
takže běžné LogicLevel FET zřejmě vyhoví. Já bych to ale stejně asi hlídal
jako celkové napětí, pak vyhoví jakýkoli FET, a bude stačit jeden.

Jinak pokud to jsou starší LiIon neznámého původu, tak to taky klidně můžou
být články, orčené pro konečné nabíjecí napětí 4.1V. Pak samozřejmě
to chce snížit limitní nabíjecí napětí.

PL

***************************************

From: "Kručinský Ladislav" <ladislav.krucinsky na linde-mh.cz>
To: "HW" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Sunday, June 15, 2014 12:24 PM
Subject: 3 x LiIon v sérii - jak ochránit proti podvybití

Dobré nedělní poledne přeji.
Omlouvám se, že opět vytahuji oblíbené téma ale rád bych si shrnul poznatky z diskuzí, které zde před nedávnem proběhly asi ve čtyřech různých vláknech...
Potřebuju vybavit svítilnu původně na 12V třemi LiIon bateriemi do série - hodlám použít baterie z vyřazených notebookových packů.
Pokud jsem pochopil principy, které zde byly přetřásány, tak stačí do svítilny umístit regulátor napětí (s omezením proudu podle článku) nastavený na 3x4,2=12,6V. Pokud budu chtít zajistit články proti přebití vlivem různých kapacit, pak je přemostím balancery (zenerky podle Zajíce http://www.zajic.cz/omezovac/omezovac.htm) ale podle některých diskutujících to ani není nutno. Regulátor budu napájet něčím (libovolným zdrojem) který mi zajistí napětí a proud.
Jedinou otázku, kterou mám je - jak zajistit ochranu proti podvybití. V diskuzi byl citován obvod NT1854 který snad zajistí oboje (včetně přebití) ale vyžaduje nějaké nespecifikované N-MOSFety u kterých nevím zda nejsou nějaké speciální požadavky. Navíc je (v GME) označen jako doprodej. Mohli byste mi někdo z vás poradit, jak s ochranou proti podvybití? Nestačilo by jen hlídat napětí celé série a při poklesu pod 3x2,5=7,5V to celé vypnout (relé s komparátorem) ?
Děkuji předem za konzultaci.

Kručinský