podme varit opticke vlakno, elektricky

Jaromir Sukuba jarin.hw na gmail.com
Pondělí Červen 9 13:17:00 CEST 2014

Kedze tu na hwliste su ludia so suhrnne nesmierne sirokym spektrom
vedomosti, rad by som sa popytal nejake veci skor nez sa vydam
vlastnymi slepymi cestami.

Dovolim si trochu nestrucny uvod:
v ramci domaceho sa hrania s optickymi vlaknami (ktoreho vysledkom by
malo byt asi toto
http://en.wikipedia.org/wiki/Long-period_fiber_grating ) by som
potreboval nejako lokalne "prismahnut" opticke vlakno, aby sa mierne
porusila struktura jadra a claddingu s singlemodoveho vlakna a tym sa
vytvorila vazba z jadra do claddingu. Ak sa takato porucha urobi
periodicky (jadro a cladding ma mierne iny index lomu), na spektre
priepustnosti sa vytvori hrb a voila - mame opticku pasmovu zadrz.
Perioda prismahnutia je radovo zlomok milimetra.

Potial teoria, ale otazka je ako vytvorit to prismahnutie. Nasiel som
si nejake clanky*, ako sa to da dosiahnut pomocou laseru, vyhrievaneho
drotiku alebo elektrickym oblukom (konkretne to bol obluk zo zvaracky
optickych vlakien - http://en.wikipedia.org/wiki/Fusion_splicing ).

Ako pomerne schodna cesta sa mi vidi ten elektricky obluk, proste by
sa vlakno strcilo medzi dve elektrody, prasklo by sa oblukom, vlakno
by sa pozdlzne posunulo dalej, prasklo by sa znovu atd... az kym by sa
nevytvoril potrebny pocet prismahnuti. Bezne zvaracky vlakien maju
moznost regulovat vykon obluku, lebo samozrejme maly nezohreje vlakno
na dostatocnu teplotu a velky ho upecie az prilis.
A teraz to podstatne: vedel by ma niekto naviest - skor nez zacnem s
experimentovanim - ako by sa dal nejako rozumne a elegantne urobit
zdroj napatia pre ten obluk? Predpokladam elektrody (uhlikove?) asi
tak pol milimetra od seba. Vlakno samotne ma 125um. Vzduch ma pevnost
niekolko MV/m, teda na 0,5mm by malo stacit niekolko kV. Ako sa da
regulovat prud oblukom pri takomto napati? Regulacia nemusi byt
spojita ani elektronicky robena, staci nejaky prepinac alebo tak
nejak. Potazmo aj cas obluku (aby sa dal regulovat vykon prismahnutia)
- skratka sa len vypne zdroj napatia?

V jednom clanku som sa docital aj o moznosti zohriat vlakno kuskom
wolframoveho drotiku, ktorym preteka prud. Tu mi ale nie je jasne, ako
by sa dal drotik ochranit voci "prepalovaniu". Wolfram je sice odolny
kov, ale zohriatie na teplotu okolo 1000 stupnov na vzduchu s nim asi
trochu zamava, alebo nie?

Dakujem,
J.

* Chcel som tu metodu varenia oblukom aj wolframom dokumentovat
whitepapermi, ktore som nasiel na webe, ale neviem ich narychlo najst.
Na pracovnom PC ich mam odlozene, tak nimi mozem posluzit vecer, ak by
to bolo nutne.