rtc v pc

ToMaS H. tomas.hum na worldonline.cz
Čtvrtek Červenec 31 14:58:57 CEST 2014

Bouzel se tak deje, konkretne winXP. System neovlivnim.
(ani nechci)
Mozna kdyby jelo nastavovani co je interni, ale to z nejakeho duvodu nejede.
(proc nevim)
A programky syncuji skokem.
(dimension4, automachron, ...)

----- Original Message -----
From: "Martin Persich" <persich na transcon.cz>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Thursday, July 31, 2014 1:59 PM
Subject: Re: Re: rtc v pc

Castejsi NTP (SNTP) synchronizace NEMUZE obecne zpusobit schody (okamzite
poskoceni) casu. V "rozumnych" OS by systemovy cas mel byt dnes jiz vyhradne
realizovan pomoci softwaroveho PLL zavesu a (S)NTP "dotazy" slouzi pouze k
synchronizaci tohoto PLL a nesmi zpusobit zadny okamzity posun v case.
Alespon jiz Win-XP se o to pokousi. Skutecnost je vsak v pripade tohoto
systemu neprilis  povzbudiva, casovy rozdil cca 1 sec mu jeste obvykle
nevadi ani pri synchronizaci kazdyh 10 minut. Ani v pripade vetsiho casoveho
rozdilu (napr. 3 sec) tak nedojde k jednorazovemu skoku v case, ale cas je
dorovnavan napriklad (urcite budou rozdily podle OS) pridavanim nebo
ubiranim jedne milisekundy za jednu sekundu. Posun casu se tak deje velmi
pomalu, coz obvykle neni "destruktivni". Dorovnani casu o 4 sekundy tak trva
v pocitaci vice nez jednu hodinu. Co se tyce (S)NTP synchronizace - zadny
zazrak to sice neni - na rizeni a synchronizaci valcovacich trati to urcite
nebude (a to uz vubec nemluvim o LHC ... :-) ), ale pro beznou praxi je to
podle meho dostacujici. Zalezi take na poskytovateli casu. Pokud je timto
napr. Windows XXXX Server, nelze (opet) cekat zazraky (i kdyz je to mnooohem
lepsi nez Win-XP) a bezne rozptyly hodnot pri opakovanych SNTP dotazech mi
vychazeji podle zkusenosti kolem +/- 20-30 ms. Mam zkusenosti s nejakym OS
na pocitacich Sun, ale ani ty nemusi byt dokonale, jak jsem zjistil, alespon
v mem pripade. Bezi nekolik tydnu naprosto presne (odchylky +- 1-2 ms), ale
pak mi poskoci najednou i o 70 ms. Bohuzel nevim presne duvody, o uvedenych
pocitacich toho moc nevim, slouzi mi pouze jako zdroj NTP casu.
Sam jsem realizoval v jednom nasem zarizeni SNTP server synchronizovany na
GPS, v ramci tohoto zarizeni mam pseudo-PLL (radeji nebudu popisovat jakych
"prasaren" se tam dopoustim) a dosahuji presnosti cca +- 5  ms, coz podle
meho na synchronizaci beznych pocitacu bohate staci.
Martin. persich na transcon.cz